Klart for årets forskningsdager

Mot slutten av september braker det løs med forskningsarrangementer over hele Norge. Det odontologiske fakultet bidrar med å sette verdien av spytt på agendaen under årets Forskningsdager.

Profilbilder av forskerne, fra venstre, Bente Brokstad Herlofson, Lene Hystad Hove, Janicke Liaaen Jensen, Hilde Kanli Galtun og Alix Young Vik.
ODs forskere som deltar på årets kveldsarrangement på Kulturhuset er f.v. Bente Brokstad Herlofson, Lene Hystad Hove, Janicke Liaaen Jensen, Hilde Kanli Galtung og Alix Young Vik. Foto: Håkon Størmer, Jan Unneberg og Per Gran, OD/UiO.
Illustrasjon av en åpen munn der tungen er en sprukken ørken
«En ørken i munnen». Illustrasjon: Margit Selsjord, OD/UiO.

20. september til 1. oktober går Forskningsdagene av stabelen, og årets overordnede tema er «verdier». OD har valgt å rette oppmerksomheten mot en verdi mange ikke har et forhold til før den er borte, nemlig verdien av spytt.

Underkommunisert folkehelseproblem

Munntørrhet er et stort og ikke minst underkommunisert folkehelseproblem. Eldre tar medikamenter som kan påvirke spyttproduksjonen. Kreftpasienter forteller at noen av de største bivirkningene av cellegift og stråling er at de blir svært tørre i munnen. De klarer ikke lenger å spise, og den manglende spyttproduksjonen fører ofte til sår og andre plager i munnen. Revmatiske sykdommer kan også føre til at kroppen ikke lenger produserer nok spytt. Mange mennesker får redusert livskvalitet når spyttet forsvinner.

Profilbilde av Eldrid Borgan
Eldrid Borgan, fra blant annet NRK, skal lede ODs program på Kulturhuset. Foto: Nadia Frantsen.

ODs fremste forskere vil fortelle om hva som gjøres på feltet og hvilken hjelp som kan tilbys, på et arrangement på Kulturhuset på Youngstorget (Youngsgate 6) fra kl. 18.00 - 19.45 onsdag 27. september. Kveldens programleder er Eldrid Borgan, kjent fra blant annet Schrödingers katt på NRK. Arrangementet er gratis.

Forskningstorg for store og små

Tradisjonen tro kommer fakultetet også til å delta med en egen bod på Forskningstorget på Universitetsplassen. Lørdag 23. og søndag 24. september blir det muligheter for barn og voksne til å komme og prøve ut ulike aktiviteter, og hilse på flere av fakultetets ansatte og studenter som vil tegne og forklare hvordan tannhelsepersonell kan jobbe med munntørrhet.

Logoen til Forskningsdagene med angitt datoer for perioden, 20. september til 1. oktober.

Emneord: Forskningsdagene, Forskningstorget, Forskningsformidling Av Hilde Zwaig Kolstad, Astrid Skiftesvik Bjørkeng
Publisert 14. sep. 2017 10:42 - Sist endret 14. sep. 2017 10:47