English version of this page

Anna anbefaler studenter å reise på utveksling til Kraków

Ph.D student Anna Pawlik kommer fra Det odontologiske fakultet sin samarbeidspartner Jagiellonian University i Kraków.

Anna Pawlik ser frem til et fint opphold ved Det odontologiske fakultet i Oslo. (Foto:  Kjersti E. Carlsen, OD, UiO).

Anna startet i går på et praksisopphold ved "Avdeling for Biomaterialer", Institutt for Klinisk odontologi, Universitetet i Oslo.

Vi ønsket å høre litt næmere med Anna om hennes forskningsprosjekt og forventninger til oppholdet ved Det odontologiske fakultet. Samtidig benyttet vi anledningen til å be om hennes anbefalinger av Kraków, også kalt "Polens kulturhovedstad", som studie- og besøksby.

Hva forsker du på?

–  I min forskning fokuserer jeg på de modifiserte anodiske titandioksidlagene som potensielle implanterbare materialer. Jeg har fått stipend fra Nasjonalt vitenskapssenter i Polen ("Etiuda 6") som gjør at jeg nå får muligheten til å ha et praksisopphold på "Avdeling for Biomaterialer". Jeg skal ha et opphold som varer ut februar 2019.

Hvilke forventninger har du for ditt opphold i Oslo?

–  Stipendet jeg har fått gir meg en unik mulighet til å utvide kunnskapen om biomaterialer og biologiske studier, spesielt fordi jeg er kjemiker, og ikke biolog eller ingeniør innen området. I tillegg forventer jeg at forskningen som gjennomføres under mitt opphold i Oslo, vil styrke min doktorgradsavhandling.

Hvorfor skal norske studenter reise til Kraków på utveksling?

–  I Kraków er det 10 institusjoner på universitetsnivå, inkludert det eldste universitetet i Polen; Jagiellonian University.  Kraków har et bredt spekter av studietilbud og det er mange attraksjoner å få med seg for besøkende.

Kraków har en stor kulturarv: Wawel slott i sentrum av Kraków og Kazimierz, gamlebyen, er "must" å se for besøkende. Det er i tillegg  mange restauranter, kafeer og barer i  byen. "Pierogi" ("dumplings" med ulike typer fyllinger) og "borscht" (rødbetsuppe) er nydelige tradisjonelle polske retter.

Prisene i Kraków er lavere enn i andre vestlige europeiske byer. Det er vel verdt å tilbringe tid i Kraków som student og besøkende.

Vi ønsker Anna lykke til med oppholdet i Norge!

Av Kjersti E. Carlsen
Publisert 6. nov. 2018 14:15 - Sist endret 7. nov. 2018 11:33