Med omsorg for instrumentene

Fellesskap, samarbeid og mange arbeidsprosesser ligger til grunn når sterilavdelingen klargjør og steriliserer instrumenter og utstyr til behandling av pasienter, forklarer Hege Våler, Sissel Strømfjord og Rigmor Schøne.

Sortering av kontaminerte gjenbruksinstrumenter på sterilsentralen

Rigmor Schøne (til venstre) og Hege Våler sorterer kontaminerte gjenbruksinstrumenter og utstyr på rød sone/urent rom før de skal inn i vaskedekontaminatoren. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Kompetanse og samarbeid i det daglige

– Fellesskap og samarbeid er grunnlaget for vår effektive og hyggelige avdeling, det er vi alle enige om, sier Hege Våler, Rigmor Schøne og Sissel Strømfjord.

– Driften på sterilavdelingen reguleres av lovverk, standarder og forskrifter vi etterfølger. Faget vokser og vi holder oss oppdatert ved kursing og aktuelle konferanser som f.eks. Dekontamineringsdagene i regi av Nasjonal kompetansetjeneste for dekontaminering, Rikshospitalet OUS, og Landsmøte til Norsk forening for sterilforsyning, utdyper Hege.

Sterilforsyning er et viktig ledd i infeksjonsforebyggende arbeid og pasientsikkerhet. Samtidig går den teknisk medisinske utviklingen raskt, og ny viten, omfattende lovverk og nye faglige standarder fører til strengere kvalitetskrav.

For å tilfredsstille kravene for stadig økende behov for kompetanse innen sterilforsyning, er en formell utdanning på fagskolenivå opprettet. Rigmor er steriltekniker, og har tatt høyere utdanning innen ‘Sterilforsyning i helsetjenesten’ på Fagskolen Oslo. Hun er en etterspurt foredragsholder i sterilforsyningsfaget i helsetjenesten, og underviser internt og eksternt.

– Vi blir kontaktet av offentlige og private tannlegekontorer fra hele landet som ønsker foredrag eller informasjon om våre prosedyrer, forteller Rigmor.

– Godt samarbeid med klinikkene er avgjørende for god logistikk. God fysisk utholdenhet og god helse er en fordel pga. mange tunge forflytninger av utstyr. Personlige egenskaper som fleksibilitet, positivitet og det å jobbe i team bidrar til et godt og hyggelig arbeidsmiljø. Pr. i dag er vi 10 ansatte og arbeidstiden vår er fra 07.00 til 17.00. Vi har ulike arbeidsoppgaver/områder som vi rullerer på ihht. en vaktordning, sier Hege.

Ansatte på sterilsentralen sorterer kontaminert utstyr.
Å jobbe i team bidrar til et godt og hyggelig arbeidsmiljø. Fra venstre: Anita Thorkildsen, Rigmor Schøne og Hege Våler. Her på rød sone/urent rom. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Maskiner – sertifisering – dokumentasjon

Maskinparken består av fire vaskedekontaminatorer med termisk desinfiseringsprogram, og to autoklaver (dampsterilisator). Disse maskinene utføres det årlig service og validering på. (Ref. NS-EN ISO 15883-1:2009 NS-EN 285 og NS-EN ISO 17665-1:2006.)

– Våre ansatte får god opplæring i bruk av maskinene. Vi er i gang med sertifisering av alt medisinsk teknisk utstyr. Vi dokumenterer daglige vedlikeholdsrutiner av vaskedekontaminatorene og loggfører steriliseringsprosessene av autoklavene.

– Hver sommer har vi opptelling av instrumentparken vår, og det gir oss oversikt over lagerbeholdningen av instrumentene.

Prosedyrer og logistikk

– Det er innlevering av kontaminerte instrumenter fra klinikkene to ganger daglig, kl. 12.30 og 16.00. Det tar ca. 4,5 time fra kontaminerte instrumenter er innlevert til de er dekontaminert, sterilisert og klare til bruk.

– Klinikkenes egne instrumenter er merket med fargekode som gjør at vi kan levere riktig tilbake. I tillegg har vi et lager med felles instrumenter som alle klinikkene kan bestille fra.

Gode rutiner og prosedyrer i behandling av kontaminerte instrumenter er viktig for å unngå stikkskader. Innleverte instrumenter behandles som smitte.

– Vi er svært opptatt av kvalitetssikring, og er det avvik på en av prosedyrene må det gjøres om igjen.

Kvalitetssikringen i dekontamineringsprosessen starter fra innlevering av kontaminerte instrumenter på rød sone/urent rom. Her starter prosessen på et detaljnivå som danner grunnlaget til forebygging av smittespredning.

Reportasjebilder av arbeidet på Sterilsentralen, Odontologisk Fakultet, UiO. Kontaminerte instrumenter og utstyr levert fra avdelinger
Kontaminerte instrumenter og utstyr levert fra avdelinger. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

På ren sone er det visuell inspeksjon, vedlikehold og emballering av instrumentene. Instrumentene emballeres og forsegles i autoklaveposer og non wowen papir. Disse blir merket med dato pga. holdbarhetstid og for å bevare instrumentene sterilt.

– Gjennomsnittlig forsegler vi 11-1200 autoklaveposer med ett eller flere instrumenter i hver dag. Emballert gods lastes for sterilisering i autoklavene. Når steriliseringsprosessen er gjennomført tas lasten ut av autoklavene på sterilt lager. Lasten avkjøles, og kontrolleres for hullskader, fukt og sorteres til slutt for transport til klinikkene.

Rengjorte instrumenter emballeres og sveises igjen.
Pramila Elangarajah og Hilde Rasmussen emballerer og forsegler instrumentene før de skal autoklaveres. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Undervisning

Det er viktig at kunnskap innen sterilforsyning formidles til studentene. Ved å ha praktisk undervisning vil de få et innblikk i reprosessering av flergangsinstrumenter, og viktigheten av god logistikk. Nye studenter i klinikk får en teoretisk presentasjon av arbeidet på sterilen før de kommer til en fysisk gjennomgang i avdelingen.

– Vi mener at dette bør gjentas før de går ut etter endt studie, fordi sterilforsyning er en del av å drive tannlegepraksis.

Omsorg for instrumenter

Chao Liu, tannhelsesekretær, Sterilsentralen, rengjør spateller
Chao Liu, tannhelsesekretær, kontrollerer spatlene. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Det har stor betydning for sluttresultatet av steriliseringsprosessen hvordan rengjøringen av instrumentene utføres.

– Det er viktig å vite at rengjørings- og desinfeksjonsprosessen som utføres i en vaskedekontaminator før sterilisering eliminerer 99 % av mikroorganismene. En autoklave rengjør ikke, den steriliserer! Derfor er det svært viktig at alt som skal steriliseres er grundig rengjort først.

Biologiske – og kjemiske materialer som har størknet og er vanskelig å få fjernet krever tilpassede rengjøringsmetoder. Det skal kun brukes rengjøringsmidler som er godkjent, og CE merket for bruk på medisinske flergangsinstrumenter. Det er flere ulike korrosjonstyper som kan skade eller ødelegge et instrument som f.eks. klorider fra blod. Klorider er svært ødeleggende for instrumentene om det blir værende over tid. Riktige og tilpassede rengjøringsmidler er viktige for å fjerne ulike korrosjonsskader som f.eks. rust.

Ultralydbad eller plastbørste til rengjøring for å skåne instrumentene anbefales for å unngå riper og korrosjonsskader på instrumentene. Bruk av messingbørse for å få bort vanskelig smuss bør unngås da denne gir riper og korrosjon på instrumentene. Ultralydbad brukes også på kompliserte små hule instrumenter, som f.eks. spissene til EMS ultralydscaler og ulike typer bor.

Måten kurvene plasseres i vaskedekontaminatoren har stor betydning for optimal rengjøringseffekt. Instrumenter med hengslede ledd skal åpnes opp, og paraplyeffekt må unngås.

– Vaskeprosedyrene må fungere, hvis steriliseringsprosessen skal fungere!

Emballerte instrumenter skyves inn i autoklaven.
Rengjorte og emballerte gjenbruksinstrumenter skyves inn i autoklaven av Pramila Elangarajah. De taes ut på sterilt lager på den andre siden. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Godset som steriliseres i autoklaven, skal lastes ihht. valideringsrapport. Autoklaveposene legges papir mot papir og plast mot plast, og de tyngste stålinstrumentene plasseres nederst og non- wowen papir øverst i autoklaven. Avkjølt gods behandles med forsiktighet ved transport ut til klinikkene. 

«Faglige anbefalinger for smittevern i klinisk odontologisk praksis» punkt 2.4.2/2.4.3, 2018) anbefales rengjøring og desinfeksjon snarest mulig innen 2 timer.

– Vi pleier å si at omsorg for instrumentene er omsorg for pasientene! Det er god økonomi i omsorg for instrumentene da det forlenger levetiden og funksjon på flergangsinstrumenter. Det gagner klinikkens økonomi!

Ferdig autoklaverte instrumenter lastes ut av autoklaven
Pramila Elangarajah tar instrumentene ut av autoklaven på sterilt lager. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO
Av Kari Øverby, Rigmor Schøne, Hege Våler og Sissel Strømfjord
Publisert 13. sep. 2022 13:38 - Sist endret 14. des. 2023 14:55