Odontologisk psykologi for et internasjonalt publikum

Nå er «Oral health psychology» utgitt på engelsk. Fire redaktører står bak – inkludert professor Tiril Willumsen. Tilsammen har 40 internasjonale medforfattere bidratt.

Professor Tiril Willumsen med den norske utgaven odontologisk psykologi i hendene

Professor Tiril Willumsen med den norske utgaven «Odontologisk psykologi», som ble utgitt på Gyldendal akademisk. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

– Vi er veldig stolte av å nå ut til et internasjonalt publikum, sier professor Tiril Willumsen, som underviser i atferdsfag ved Det odontologiske fakultet.

– Det gjennomgående temaet i læreboken er en traumesensitiv tilnærming, forklarer Willumsen.

Omslaget til Oral health psychology
Omslaget til den engelske utgaven. Omslagsfoto: Springer

Jostein Paul Årøen Lein, Ronald C. Gorter og Lena Myran er også redaktører for den engelske utgaven. Utgaven som nå foreligger er en revidert og utvidet utgave av den norske «Odontologisk psykologi» som kom i 2018. Boka tar for seg psykologiske aspekter ved tannbehandling og oral helse.

Ann Catrin Høyvik, Kjetil Strøm, Mariann Hauge, Anne Rønneberg og Anne Halvari fra Det odontologiske fakultet har også bidratt til boka.

– Studentene kommer til å ha tilgang til boka ved hjelp av Oria, Universitetsbibliotekets lånetjeneste.

– Vi håper at vi bidrar til bedre munnhelse med denne utgivelsen, sier Willumsen.

Det velrenommerte fagbokforlaget Springer Nature er ansvarlige for den engelske utgivelsen.

Publisert 18. okt. 2022 13:14 - Sist endret 19. okt. 2022 09:48