Studententreprenører

Kan man programmere celler til å bli nytt vev? Øystein Øvrebø og Rija Zaidi  har en hypotese om at det er mulig. Hjelp på veien for å undersøke dette nærmere får de av Innovasjon Norge. Zaidi og Øvrebø har nemlig blitt studententreprenører.

Bilde av de to studentene som holder en sprøyte mellom seg.

Rija Zaidi og Øystein Øvrebø. Foto Fredrik Pedersen OD/UiO.

Studententreprenør er et initiativ fra Innovasjon Norge som skal gjøre det mulig for studenter å starte sitt eget selskap og å legge til rette for kommersialisering.

Hva skal til for å bli studententreprenør?

– Først og fremst trenger man en god ide, sier Øvrebø. Deretter må man ha en samarbeidsavtale med et norsk universitet for å styrke entreprenørskapskulturen der.

Øystein Øvrebø er nærings-ph.d. stipendiat ved avdeling for biomaterialer og Rija Zaidi tar doktorgrad ved UCL i London. Sammen har de startet selskapet NuPep AS.

Hvordan startet samarbeidet mellom dere?

– Vi kjenner hverandre fra videregående skole, sier Zaidi. Men etter hvert som vi startet på hvert vårt utdanningsløp, begynte vi å få mer og mer spennende samtaler om biomaterialer og medisin, sier Øvrebø. Etter hvert vokste tanken frem om at vi kunne prøve å gjøre noe sammen, og det var slik selskapet vårt så dagens lys.

Det er den komplementære bakgrunnen som gjør at Øvrebø og Zaidi jobber så godt sammen. Øvrebø har bakgrunn som ingeniør mens Zaidi har en biokjemisk tilnærming.

Avansert teknologi

Utgangspunktet for det studentdrevne selskapet er en spesiell hydrogel som har som mål å få celler til å formere nytt vev. Hydrogelen baserer seg på avansert peptidteknologi.

En hydrogel er et optimalt miljø for cellene å vokse i, forklarer Øvrebø. Fordelen med en gel, er også at det er lett å få gelen inn i kroppen. Den kan enkelt sprøytes inn.

– Men en gel i seg selv er jo ikke nok. Det er her peptidteknologien kommer inn, sier Zaidi.

Peptidene som brukes er inspirert av de biologiske prosessene som får forskjellig kroppsvev til å vokse.

– Ved å blande peptiden inn i gelen, håper vi de vil få cellene til å vokse og generere nytt kroppsvev, sier Zaidi. Får vi dette til, kan vi bruke gelen på mange ulike deler i kroppen, der vev er forsvunnet.

Men i det vitenskapelige arbeidet frem til nå, har de valgt å fokusere på konsekvensen av sykdommen periodontitt. Fordi periodontitt forårsaker tap av mange ulike kroppsvev, både i form av tannkjøtt og bein. Det gir dem også mulighet til å jobbe tett med den kliniske avdelingen ved fakultetet.

Videreutvikle produktet

Veien videre for studententreprenørene handler nå om å videreutvikle produktet fra forskningsbenken til klinikk. Det gjøres ved å først teste produktet i en dyremodell.

– Dette vil forhåpentligvis gi oss data om at produktet fungerer slik det skal, sier Øvrebø. Da er tiden kommet for å gå videre for å prøve å få investorer på banen, slik at vi kan teste hydrogelen i kliniske forsøk samt sette i gang en fullskala produksjon.

– Det er mange grunner til at vi tror på hydrogelen vår, sier Øvrebø og Zaidi. For det første handler det om at de produktene som allerede finnes på markedet er veldig dyre. Grunnen til det, er at disse produktene i stor grad baserer seg på bruk av biologiske proteiner, mens vi bruker et syntetisk peptid.

– Fordelen med å bruke syntetisk peptid, er at man slipper å derivere peptidene fra dyr. Det er både en etisk og bærekraftig måte å fremstille peptidene på, sier studententreprenørene avslutningsvis.

Publisert 30. aug. 2022 14:42 - Sist endret 3. jan. 2023 11:33