Forskningspris til Ingrid Beate Ringstad

European College of Gerodontology har tildelt prisen for beste forskningsprosjekt 2023 til en av våre stipendiater.

Stipendiat Ingrid Beate Ringstad fikk tildelt forskerpris på scenen

Ingrid Beate Ringstad blir tildelt prisen av daværende president for ECG Dr. Inger Wårdh, Foto: Privat.

Ingrid Beate Ringstad mottok i september European College of Gerodontology Research Award 2023 for sin studie på eldre pasienter innlagt på kommunal akutt døgnenhet (KAD) i Oslo. Prisen tildeles fremragende gerodontologisk forskning som gir viktig kunnskap om munnhelsen til eldre.

Forsker på eldre som mottar akutt medisinsk behandling og observasjon

Bilde av Ingrid Beate Ringstad
Ingrid Beate Ringstad

Tverrsnittstudien er første del av COOP II-studien, og ble gjennomført fra januar til september i år. Inkluderte pasienter var 70 år eller eldre, og innlagt på KAD i Oslo. Studien er et samarbeidsprosjekt mellom Oslo Universitetssykehus, Helseetaten i Oslo Kommune og Institutt for klinisk odontologi ved Universitetet i Oslo.

– På KAD treffer vi tidligere hjemmeboende eldre som opplever akutt forverring av helsen sin. De fleste er i overgangen mellom å være friske og selvhjulpne til å bli syke og pleietrengende. Vi må vite hvordan det står til med de hjemmeboende eldre, hvilke plager de har og på lang sikt hvordan vi kan tilrettelegge helsetjenester for å sikre en god alderdom. Munnen må ikke glemmes, både for eldre og for befolkningen ellers er det å opprettholde en frisk munnhule viktig for den generelle helsen og god livskvalitet, forteller Ringstad

Tverrprofesjonell forskningsgruppe

Forskningsgruppen i COOP II-studien er tverrfaglig og består av et medisinsk team og et team av tannleger. Prosjektleder er geriater Torgeir Bruun Wyller, i tett samarbeid med professor Janicke Liaaen Jensen. Det er innsamlet en rekke medisinske og dentale parametre, og alle er gjennomført på pasientrom eller ved pasientens sengekant.

– Pasientene i studien er syke eldre med redusert evne til å gjennomgå omfattende helseundersøkelser og spørreskjemaer. Arbeidet med å velge ut hvilke parametre vi skal inkludere som ikke påfører en ytterligere belastning for pasienten, har vært viktig, forklarer Ringstad.

Foreløpig resultat

Innsamling av data er nå avsluttet, og totalt ble 382 pasienter inkludert i studien. Foreløpig resultat viser at størsteparten av pasientene bor alene i sitt eget hjem. Polyfarmasi, skrøpelighet («frailty») og hyposalivasjon fremstår hyppig i populasjonen.

– Foreløpig resultat viser store individuelle forskjeller mellom pasientene, og dette belyser et viktig poeng om at alderdommen ikke er lik for noen. Jeg gleder meg til vårt videre arbeid og å dykke dypere ned i resultatene, sier Ringstad avslutningsvis

Stolt veileder

Professor Janicke Liaaen Jensen synes tildeling av prisen er svært gledelig.

– Vi er svært stolte av prosjektet vårt og av stipendiat Ingrid Beate. Dette er en

Bilde av prof. Janicke Liaaen Jensen
Prof. Janicke Liaeen Jensen

bekreftelse på at prosjektet vårt vekker interesse i fagmiljøet, og at vi har dyktige ansatte som jobber hardt for å nå sine mål. At vi nå mottok denne prisen viser at tverrprofesjonelt samarbeid anerkjennes, og at munnhelsen må inkluderes som en viktig del av pasientens generelle helse i tråd med WHO’s strategi for 2030.

Del to av COOP II-studien, en randomisert klinisk studie, er nå startet. Her blir eldre pasienter over 70 år som er innlagt på KAD i Oslo og bruker seks eller flere medisiner inkludert. Intervensjonen består av en optimalisering av legemiddellisten til halvparten av de inkluderte pasientene for å studere hvordan dette påvirker munnhelsen og den generelle helsen til pasienten.

Gruppebilde av forskerene
Forskergruppen fra Det odontologiske fakultet med tid.president i ESG. Fv:  Førsteamanuensis Katrine Gahre Fjeld, Ingrid Beate Ringstad, Førsteamanuensis  Lene Hystad Hove, professor Janicke Liaaen Jensen  og Dr. Dr. Inger Wårdh.( Foto privat).

Publisert 12. okt. 2023 11:45 - Sist endret 30. nov. 2023 13:13