Julegløgg og prisutdeling

På fakultetets juleavslutning delte dekan Tiril Willumsen ut Arbeidsmiljøprisen til Tone Røtnes og Det odontologiske fakultets forskningspris til Håvard Haugen.

Dekan Tiril Willumsen og professor Håvard Haugen

Dekan Tiril Willumsen overrakte forskningsprisen til professor Håvard Haugen. Foto: Privat

Ansatte koste seg med julegløgg og klementiner mens Håvard Haugen og Tone Røtnes fikk overrakt sine velfortjente priser. Begrunnelsene for prisene leser du nedenfor.

Det odontologiske fakultets forskningspris for 2023

Professor Håvard Jostein Haugen er uteksaminert Master of Chemical Engineering fra Imperial College i London i 2001 og har en doktorgrad i Medical Engineering fra Technische Universität Munchen (TUM) fra 2004. Han har vært ansatt ved Det odontologiske fakultet ved Universitetet i Oslo siden 2005 da han ble ansatt som postdoc ved Avdeling for biomaterialer ved IKO. Etter et avbrudd på 2 år i et engasjement som industriforsker i 2010 og 2011 ble han igjen midlertidig ansatt som forsker ved Biomat/IKO i 2012 og fast ansatt som 1. amanuensis ved samme avdeling i 2013. I 2014 fikk han opprykk til professor og overtok som leder av Avdeling for biomaterialer. Han er blant de mest produktive forskere ved fakultetet, og har publisert over 200 fagfellevurderte arbeider og er sitert mer enn 5000 ganger i vitenskapelig litteratur. Han har også ledet flere store EU og NFR prosjekter og er en internasjonalt etterspurt foreleser, opponent og samarbeidspartner.

Professor Haugen har helt siden sin ansettelse ved fakultetet arbeidet hardt for å bygge opp forskningen innen biomaterialer og for å tilrettelegge for tverrfaglige og interdisiplinære prosjekter med et klart odontologisk engasjement. Han har vist en eksepsjonell innsats for å fremme kunnskap innen odontologiske biomaterialer og medisinsk teknologi. Hans tverrfaglige forskningsinnsats har en svært stor bredde, og hans evne til nettverksbygging og innovasjon har bidratt betydelig til det akademiske mangfoldet og fellesskapet ved fakultetet.

Arbeidsmiljøprisen 2023

Arbeidsmiljøprisen i 2023 deles i år ut til en som bidrar langt over det en kan forvente for å sikre et godt arbeids- og læringsmiljø ved fakultetet.

Hun er nøyaktig, ansvarsfull, initiativrik og er genuint opptatt av at prosedyrer følges til punkt og prikke, og ikke minst, til at personvernet ivaretas på aller beste måte. Med sin entusiasme og inkluderende væremåte er hun et viktig bindeledd mellom ledelsen, de ansatte og studentene. Med sin tilstedeværelse, og evne til å skape dialog, er hun også dyktig til å håndtere uenigheter og løse konflikter. Hun jobber målbevisst for at både ansatte og studenter skal trives og ivaretas på best mulig måte, og for at fakultetet skal beholde sitt gode omdømme. Hennes positive holdninger og gode humør smitter lett over på andre, og hvor ingen utfordringer er for store eller små til å finne sin løsning. Hun er genuint opptatt av studentenes ve og vel, og strekker seg langt for at de skal lykkes. Med sin positivet og sitt gode humør bidrar hun til at fakultetet er et godt sted å være. Etter at tannpleieutdanningen ble organisert under Institutt for klinisk odontologi har hun stått på for at de best mulig skal bli inkludert med øvrige studenter og ansatte ved instituttet.

Arbeidsmiljøprisen for 2023 tildeles Tone Røtnes. I tillegg til diplom får hun også 3000 kroner som hun kan bruke på HMS relaterte aktiviteter til det beste for avdelingen.

Bildet kan inneholde: smil, begivenhet, bag.
Tone Røtnes fikk Arbeidsmiljøprisen. Her med dekan Tiril Willumsen. Foto: Privat

Publisert 15. des. 2023 13:54 - Sist endret 15. des. 2023 13:54