Berit Schie Krogstad var en institusjon ved Det odontologiske fakultet

Berits øvelser for behandling av tyggemuskler og kjeveledd er godt kjent og benyttes fortsatt ute blant mange av landets tannleger.

Vår kjære fysioterapeut, dr.philoBerit Schie Krogstads. Berit Schie Krogstad, gikk bort 13. juni. Hun levde mange år med diagnosen Parkinson, men måtte gi tapt i sitt 89. år.

Berit var en institusjon ved Det odontologiske fakultet i en årrekke. Alle ansatte og studenter ble kjent med henne og visste hvem hun var. Med sitt varme og omgjengelige vesen satte hun spor etter seg i manges hjerter.

Som klinisk veileder tok hun imot pasienter med kjeveledd- og ansiktssmerter hvor hun lærte de kommende tannleger å se hele pasienten. At tannlegeyrket var mer enn bare tenner. Berit lærte studentene å bruke tid og lytte til pasientene og å vise empati. Dette var noe som opptok henne, og det viste hun også ved at hun i 1998 forsvarte sin avhandling «Myofunctional and emotional aspects of temporomandibular disorders» for den filosofiske doktorgraden.

Hun hadde en spesiell evne til «å bry seg om» uten å være pågående og viste omsorg for alle rundt seg, om det var kolleger, studenter eller pasienter. Hun var den som møtte studenter og ansatte og spurte «hvordan har du det?», forventet et ærlig svar, tok svaret på alvor, og på den måten gjorde hun livet vårt bedre.

Ved mangt et sosialt arrangement var Berit på plass for å bidra om hun ikke selv var den som initierte det hele. Hun var en av initiativtagerne til den nåværende høytidelige avslutning av studietiden med overlevering av vitnemål med familie og venner tilstede.

Berit Schie Krogstad vil bli savnet og husket av svært mange. Våre tanker går til hennes mann, Olaf, og barna, Hanne og Snorre, og deres familier. Vi lyser fred over Berits minne.

På vegne av kolleger ved Det odontologiske fakultet

Av Tiril Willumsen, Jan Eirik Ellingsen og Hans Jacob Rønold
Publisert 2. juli 2024 11:29 - Sist endret 2. juli 2024 11:29