Si fra! feirer 10-årsjubileum: En viktig ressurs for trygghet og trivsel ved UiO

Universitetet i Oslo markerer denne uken at Si fra-systemet er blitt 10 år og dekan Tiril Willumsen uttrykker viktigheten av dette systemet, og oppfordrer studenter til å gjøre seg godt kjent med det.

Megafon

Si fra er en sentral del av universitetets satsning på å opprettholde et inkluderende og støttende læringsmiljø. Det gir studenter muligheten til å melde fra om alt fra små bekymringer til alvorlige hendelser som diskriminering eller trakassering. Samtidig er det også en mulighet for ansatte til rapportere om bekymringsverdige situasjoner eller for å tilby støtte til studenter som trenger det.

– Studenter skal føle seg trygge og ivaretatt ved vårt fakultet, og Si fra spiller en avgjørende rolle i å opprettholde denne tryggheten ved å tilby en kanal for kommunikasjon og handling, sier Tiril Willumsen.

– Vi tar alle varslingssaker på største alvor, sier Tiril Willumsen. Alle varsler blir fulgt opp.  Av personvernhensyn er færrest mulig involvert i varslet, kanskje kan det virke som at det ikke skjer noe, men jeg vil understreke at det gjør det.

Bilde av Tiril Willumsen
Tiril Willumsen

Nettskjemaet som studentene bruker for å si fra, er designet for å være enkelt og tilgjengelig. Det tar imot en bred skala av saker, inkludert positive tilbakemeldinger på undervisning og mer alvorlige bekymringer knyttet til det sosiale og fysiske læringsmiljøet. Denne fleksibiliteten gjør at systemet kan håndtere ulike situasjoner og tilby tilpasset oppfølging.

– Det er viktig for oss at studentene vet at deres stemme blir hørt og at bekymringer blir tatt på alvor. Si fra er ikke bare en plattform for å rapportere problemer, men også for å feire suksesser og gi ros til dyktige forelesere, legger Tiril Willumsen til.

Willumsen oppfordrer både studenter og ansatte til å gjøre seg kjent med Si fra for å bidra til et trygt og inkluderende læringsmiljø.

Publisert 14. feb. 2024 15:15 - Sist endret 14. feb. 2024 15:15