Tildeling av IT-midler til utdanningsprosjekter ved OD

To utdanningsprosjekter har fått økonomisk støtte fra UiO på til sammen 1,5 millioner kroner. Kunstig intelligens er vesentlig i prosjektene, og skal bidra til læring av pensum og trening i pasientkommunikasjon.

Gerald Torgersen

Universitetslektor Gerald Torgersen. Foto: Marie Lindeman Johansen, OD/UiO

Gerald Torgersen på Avdeling for kjeve- og ansiktsradiologi bidrar i begge prosjektene. Det første prosjektet  «En læringsassistent basert på kunstig intelligens» har fått innvilget 300 000 kr til å utvikle og teste muligheten for å bruke spesielt tilpassede språkmodeller for å hjelpe studentene med å lære og forstå pensumet vi underviser i radiologi. Gerald Torgersen og Monica Wicksell Torp på OD samarbeider med Anna Mavroudi på UV. De hadde en pilot i fjor høst og jobber videre med dette i høstsemesteret.

"SimSamBot" er et samarbeidsprosjekt med medisin (gynekologi) og UV (spes.ped.) der målet er å utvikle en språkmodell som simulerer kommunikasjon mellom en pasient og en kliniker. Gerald Torgersen og Katrine Gahre Fjeld (gerodontologi) samarbeider om å lage en robot som representerer en eldre pasient. Disse botene skal gi studentene trening i å kommunisere. Prosjektet har fått 1 200 000 kr.

Søknadene ble vurdert av Fagråd for IT i utdanning, Strategisk koordineringsgruppe for IT i utdanning og Utdanningskomiteen, før tildelingen ble besluttet av UiO-ledelsen.

Publisert 15. mai 2024 14:06 - Sist endret 15. mai 2024 14:06