Æresdoktorforelesning ved Det odontologiske fakultet

Professor Alamelu Sundaresan utnevnes til æresdoktor ved UiO, og vil i den anledning holde forelesning.

Bildet kan inneholde: panne, briller, skjorte, skjegg, kjole skjorte.

Guest lecturer and honorary doctor, Alamelu Sundaresan.

• Velkommen v/dekan Tiril Willumsen
  • Forelesning "Bone is where the load is. A cellular tale"
  • Spørsmål fra salen

Om Alamelu Sundaresan

Alamelu Sundaresan har vært pioner i utviklingen av modellsystemer for å studere hvordan ytre forhold, som stråling og endret tyngdekraft, påvirker ulike vev. Spesielt har hun jobbet med inflammasjon og bein. I 2008 tok hun patent på å lage 3 dimensjonale beinkonstrukt med riktig oppbygning fra humane beinceller ved hjelp av vektløshet i roterende kamre, uten tilsetning av kunstige vekststillaser.

Innen odontologien er opprettholdelse av beinmasse og beinhøyde viktig, da dette er med på å holde tennene på plass. Svært utbredte betennelsessykdommer, som periodontitt og gingivitt, fører til at kjevebeinet blir brutt ned, noe som igjen kan gi tannforflytning og tanntap.  Ved det Odontologiske fakultet forskers det mye på å finne strategier for både å opprettholde beinmassen og å stimulere til ny beinvekst i kjeven. Sundaresan’s vevsmodeller er viktige i dette arbeidet, og bidrar blant annet til å redusere bruken av dyremodeller, noe som er av stor betydning innen medisinsk forskning.

Sundaresan har siden 2006 samarbeidet med Avdeling for Biomaterialer, og flere av avdelingens PhD og postdoktor kandidater har vært i hennes laboratorium for å lære å lage 3 dimensjonale beinkuler av henne.

Hun har videre delt av din kunnskap gjennom flere besøk til fakultetet, som illustrert i linkene under:

For mer informasjon, kontakt Natalia Andronova

Publisert 31. mai 2024 12:39 - Sist endret 31. mai 2024 12:39