Populærvitenskapelig forelesning av Jacob Martien ten Cate

I forbindelse med at professor Jacob Martien (’Bob’) ten Cate kreeres til æresdoktor ved UiO, holder han en populærvitenskapelig forelesning i Geitmyrsveien (Store Aud) fredag 2. september kl 12.15.

Forelesning er åpen for alle.

Tema for forelesning

"The dental plaque biofilm, a new target for prevention of oral diseases"

Professor Jacob Martien (’Bob’) ten Cate

Foto: wrigley.com

Professor Jacob Martien ('Bob') ten Cate er professor i eksperimentell forebyggende tannpleie ved Academic Centre for Dentistry Amsterdam (ACTA), Nederland, samt prorektor ved Universitetet i Amsterdam. Videre er han også Academy Professor ved Royal Netheriands Academy for Arts and Sciences som den eneste professor i odontologi.

Selv om han ikke har odontologisk bakgrunn, har han vært aktiv innen internasjonal odontologisk forskning, med forskningsopphold i blant annet Danmark, Tsjekkia, Sverige, Kenya, Japan, England, Brasil og Kina.

Forskning

Forskningsfokuset hans har vært i kariologi med spesielt fokus på fluoriders virkningsmekanismer og på studier av biofilm. Nylig har han også vært involvert i samfunnsodontologiske problemstillinger gjennom World Healt Organisation og Fédération dentaire internationale.

Noe av ten Cates forskning på fluorider og biofilm har vært i samarbeid med forskergrupper ved UiO, noe som har bidratt til å gjøre UiO blant de fremste i Europa innen fluorid- og biofilmforskningen.

Bob ten Cate har fremdeles en aktiv forbindelse til UiO, og var som sikkert mange husker i fjor foredragsholder ved Tannlegeforeningens Landsmøte.

Publisert 10. juni 2011 14:30 - Sist endret 27. sep. 2012 10:35