Gjesteforelesning – Motivational Interviewing (MI) Dr. Christoph A. Ramseier

Dr. Christoph A. Ramseier, MAS Department of Periodontology, University of Bern, Switzerland

Å slutte å røyke er vanskelig.  Det vet alle. Som tannlege eller tannpleier må man stadig prøve å motivere pasienter til å slutte med adferd som er skadelig for helsen. Men sannsynligheten for at pasienten faktisk slutter å røyke dersom man bare repeterer de skadelige effektene av å røyke, er liten.

Men hva er da som virker?

Det kan Dr. Christoph A. Ramseier fortelle mer om. Han er nemlig gjesteforeleser ved fakultet den 10. desember. I følge Ramseier må man bruke en metode som kalles for «Motivational Interviewing” (MI) dersom man ønsker å påvirke en pasient til å f eks slutte å røyke.

Ved motivational Interviewing  vil motivasjonen for å endre en adferd oppstå hos pasienten selv, og ikke være noe som kommer som et pålegg utenfra. Dermed er sannsynligheten mye større for at pasienten faktisk klarer å slutte å røyke.

Under denne gjesteforelesningen vil Dr. Christoph A.Ramseier ta for seg ulike teknikker som tannleger og tannpleiere kan bruke når man skal implementere MI i sin daglige praksis.

Ramseier er forfatter av kapittelet om MI i Jan Lindhes bok Clinical Periodontology and Implant Dentistry.

Publisert 4. des. 2014 13:41 - Sist endret 4. des. 2014 13:41