Stillingsbeskrivelse for instituttleder ved Institutt for oral biologi

Stillingen er knyttet til Universitetet i Oslo, Det odontologiske fakultet, Institutt for oral biologi. Det odontologiske fakultet utdanner tannleger, tannpleiere, spesialister og forskere innen det odontologiske fagområdet. Fakultetet består av to institutter, Institutt for oral biologi (IOB) og Institutt for klinisk odontologi (IKO).

IOB har beliggenhet ved Rikshospitalet på Gaustad. Instituttet driver forskning innen områdene anatomi, fysiologi, cellebiologi, biokjemi, mikrobiologi og immunologi samt undervisning i prekliniske basalfag og odontologiske fag. Instituttet har 50 ansatte og et budsjett på 55 mill. kr i 2024.

Instituttlederstillingen har en åremålsperiode på fire år fra 1. januar 2025 med mulighet for forlengelse i ytterligere én periode.

Plass i organisasjonen

Instituttleder er instituttets øverste leder og representerer det utad. Instituttleder er ansvarlig for å lede instituttets virksomhet innenfor rammer og planer fastsatt av universitets-, fakultets- og instituttstyret.

• Instituttleder rapporterer administrativt, økonomisk og faglig til dekan.
  • Administrativt, økonomisk og faglig overordnet instituttets personale.

Faglig ansvar

Faglig-strategiske ledelse av instituttet. Dette innebærer bl.a. at instituttleder:

• Sikre at plikter pålagt i gjeldende lover og regler ivaretas.
  • Sikre at nødvendig dokumentasjon, evaluering og kvalitetskontroll av virksomheten gjennomføres.
  • Lede og legge til rette for enhetens utvikling, forskning, undervisning, forskningsformidling og øvrig faglige virksomhet.
  • Fremme kvalitet og produktivitet i den vitenskapelige virksomheten.
  • Identifisere og legge til rette for utvikling av kommersialiserbare relevante forskningsresultater.
  • Sikre at undervisningen er i tråd med gjeldende studieplan.
  • Kunnskap og kompetanse innen instituttenes oralbiologiske fagområder vil bli prioritert.

Administrativt ansvar

Instituttleder er administrativt ansvarlig for at driften skjer innenfor gjeldende lover og regler. Dette innebærer bl.a. at instituttleder skal:

• Sikre at instituttet er drevet på en slik måte at det gis god undervisning basert på en effektiv utnyttelse av personale, lokaler og utstyr.
  • Sørge for at instituttet er organisert, og oppgavene fordelt på en måte som gjør at de ansatte er i stand til å utføre sine oppgaver på en forsvarlig måte, herunder at de ansatte har nødvendig kompetanse
  • Sørge for at anskaffelser og vedlikehold av utstyr gjøres i henhold til retningslinjer
  • Sørge for at pålagte undervisningsoppgaver blir ivaretatt
  • Legge til rette for forskning og fagutvikling
  • Sørge for at helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid blir drevet etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer, samt følge opp internkontrollsystemer og GDPR
  • Sikre at instituttet drives i samsvar med lover og forskrifter

Personalansvar

Instituttleder er delegert det overordnede personalansvaret for alle ansatte ved instituttet. Personalansvaret er videre delegert fra instituttleder til administrativ leder og faggruppeledere.

Instituttleder må:

• Sikre at personalforvaltningen utøves innenfor gjeldende lov- og avtaleverk
  • Sikre at instituttet til enhver tid er riktig bemannet med kvalifisert personale
  • Motivere og tilrettelegge for samhandling, resultatoppnåelse og godt arbeidsmiljø
  • Forebygge og evt. løse interne konflikter
  • Gjennomføre medarbeidersamtaler med lederne på neste nivå og sikre at alle ansatte ved instituttet får tilbud om medarbeider/-utviklingssamtale

Økonomi- og driftsansvar

Instituttleder:

• Er ansvarlig for instituttets økonomi, utarbeiding og oppfølging av årsplan og budsjett innenfor rammebevilgninger gitt av fakultetsstyret.
  • Skal sikre rasjonell drift og budsjettbalanse, og rapportere evt. budsjettavvik etter gjeldende rutiner.
  • Stimulere til kontakt med eksterne finansiører for å hente inn eksterne bevilgninger

Fullmakt og myndighet

Instituttleder er leder for all virksomhet ved instituttet innenfor de fullmakter som er delegert fra dekan, fakultets- og instituttstyret. Instituttleder rapporterer til dekanen.

Samarbeidsforhold

Instituttleder skal:

• Delta i det tverrfaglige samarbeidet ved instituttet
  • Lede instituttstyret, legge frem saker og iverksette vedtakene som fattes der
  • Lede og utvikle instituttet og dets medarbeidere og sørge for et godt arbeidsmiljø
  • Delta i det samarbeidet som er nødvendig for å ivareta instituttets behov for koordinering av undervisning og forskning
  • Samarbeide med yrkesorganisasjoner og vernetjenesten
  • Sørge for gode informasjonsrutiner til ansatte og studenter
  • Bidra til profilering, nettverksbygging og kontakt med nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere

Faglig utvikling

Instituttleder plikter å holde seg à jour med faglig utvikling, lover og retningslinjer innen instituttets virkefelt.

Særskilte arbeidsvilkår

Den som ansettes vil kunne bli pålagt tilleggsoppgaver av fakultetet.

Øvrig regelverk

Det vises til:

Kvalifikasjoner

Det kreves at den som ansettes har:

• Vitenskapelig kompetanse på minimum førsteamanuensisnivå med doktorgrad innen naturvitenskap eller helsefag
  • Undervisningserfaring med tematikk som er relevant for instituttets undervisningsportefølje
  • Gode muntlig og skriftlig ferdigheter innen norsk, svensk eller dansk språk

Det er ønskelig at den som ansettes har erfaring med følgende:

• Koordinering av utdanningsvirksomhet, undervisningsledelse og ledelse av forskningsaktivitet
  • Personalledelse og økonomistyring
  • Strategisk planlegging og prioritering av faglig virksomhet
  • Større forskningsprosjekter, forskningsformidling og forskningsfinansiering