Protokoll 17.02.2021

Tilstede: Hans Jacob Rønold (leder), Amer Sehic (nestleder), Anne Eikeland (semesterutvalgsleder tp 1.-6. sem), Hilde Galtung (modulleder odont modul 2), Håvard J. Haugen (semesterutvalgsleder 5./6. sem), Trude Handal (semesterutvalgsleder 7./8. sem), Ingvild J. Brusevold (semesterutvalgsleder 9./10. sem), Jan Eirik Ellingsen (visedekan spesialistutdanning), Aya Bajalan (studentrepr. odont), Carl William Glad (studentrepr. odont), Maria Caroline Mushtaq Freyvoll (studentrepr. odont), Mina Wåler Rønning (kandidatrepr. spes), Kristin B. Hansen (sekretær)

Forfall: Fatima Al-Askari (studentrepr. tp)

 

ORIENTERINGSSAKER

PSS-SAK 1/21

Presentasjonsrunde.
Kort orientering fra modul- og semesterutvalgsledere om hva som foregår i modulen/semesteret, inkl. ev. referat fra modul- og semesterutvalgsmøter.

Tilføyelse av saker under eventuelt.

Odont Modul 2 v/ Hilde:
Har hyppige møter og løser mye ad hoc mht. raske endringer mellom digitale og fysiske undervisningsformer. Modul 2 nærmer seg slutten og nå venter eksamenene. Skriftlige avholdes i Silurveien og muntlige ved IOB. Kull-tillitsrepresentanter gjør en veldig god jobb.

Odont 6. semester v/ Håvard:
Har god kontakt muntlig med kullet og planlegger et kullmøte. Kull-tillitsrepresentanter er veldig flinke til å bistå i kommunikasjonen med kullet. Løser stadige utfordringer ad hoc. Studentene er lite tilfredse med få pasienter og lite klinikk, men dette vil endres på sikt.

Odont 8. semester v/ Trude:
Utfordringer knyttet til samkjøring av klinisk praksis og timeplan-kabalen. Planlegger et status-møte med kullet innen kort tid. Det har nylig vært avholdt ett fellesmøte mellom ledelsen og kullet.

Odont 10. semester v/ Ingvild:
Praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten uke 2-6. Praksisperiode utvidet til uke 8. Responsen er god og studentene opplever å få mye klinisk øvelse. Litt utfordrende å finne plass i timeplanen til utsatt undervisning framover. Kommende eksamen i samfunnsodontologi går som planlagt i mars. Savner oversikt over repr. i semesterutvalget.

Tannpleie alle tre semester v/ Anne:
Mye av de samme problemstillingene som hos odont-semestrene. Hyppige endringer og korte varsler skaper noe frustrasjon. Alt håndteres fortløpende, og staben gjør en fin jobb med å tilrettelegge for student-kullene. Utdanningen er preget av å ha mistet flere ansatte i det siste.

Spesialistutdanninger v/ Jan Eirik:
Ukentlige koordineringsmøter og gjennomført møte med tidligere semesterutvalg. Det pågår en prosess for å samle eksamenene for kandidater fra de ulike fagmiljøene innenfor et kortere tidsrom i juni. Fokus på klinisk praksis. Planlegger et snarlig statusmøte med spes.kandidatene.

Jacob rundet av sak 1 med å påpeke at avgangsstudenter har prioritet i vårsemesteret.

PSS-SAK 2/21

Studiebarometeret 2020:
Studentene diskuterer i liten grad resultatene i Studiebarometeret. De mener likevel at undersøkelsen kan gi et bilde av situasjonen som bør ses på. Viktig å merke seg det som scorer lavt. Mye går igjen fra år til år. Det gjelder ønsket om mer tid til masteroppgaver, mer selvstudium og praksis, liten reell medvirkning m.v. Studiebarometeret mangler noe status i UH-sektoren grunnet bl.a. utformingen av spørsmålene i undersøkelsen, men det kan likevel være viktige ting som kommer fram. Tidspunktet for undersøkelsen i studieløpet er en av flere faktorer som kan påvirke resultatene.


PSS-SAK 3/21

Åpen dag 2021:
Planene for dagen handler i korte trekk om webinarer for elever fra videregående skole med mini-foredrag med faglig tilsnitt, chat-møter digitalt mellom elevene og OD-studenter samt en kort video om fakultetet som fortsatt er i prosess.


PSS-SAK 4/21

Internasjonalisering:
Studentutveksling våren 2021 er avlyst grunnet covid-19.

 

DISKUSJONSSAKER

PSS-SAK 5/21

Beredskapssituasjonen og konsekvenser av pandemien:
Smittesituasjonen krever at driften endres svært raskt og hyppig. Dette stiller høye krav til alle med hensyn til fleksibilitet og omstillingsevne, og vi må sammen finne gode, pragmatiske løsninger. Det avholdes jevnlige møter flere ganger per uke i beredskapsgruppa, og studieløpet legges på bakgrunn av de til enhver tid gjeldende bestemmelser fra myndighetene. All teoriundervisning kjøres digitalt og klinikk defineres som praksis. Trangboddhet gjør klinikklogistikken koplet til smittevern svært utfordrende. Det diskuteres bl.a. ulike løsninger for hvordan unngå sammenstimling av pasienter som venter på å bli hentet inn fra venterommene.

Innspill fra medlemmene i PSS:
- Pasientene bes møte til ulike tidspunkter med 15 minutters intervaller – rullere mellom gruppene. Betinger at studenten tar inn pasienten til oppsatt tid. Studentene ønsker at klinikkansatte organiserer rulleringen.
- Begynne klinikkøkta kl 08.00 og avslutte kl 16.30 – flere pasienter per dag?
- 8. sem ønsker å benytte noen stoler på Mottak til endo-pasienter. Trude undersøker mulighetene.

Forsinkelser i studieprogresjon er ikke ønskelig, og det planlegges for uteksaminering av avgangskullene på normert tid V2021. Det kan bli nødvendig å endre arbeidskrav til veiledende krav, og man diskuterer løsninger basert på kveldsøkter, tredelt klinikkdag, klinikk på lørdager og muligheten for å forlenge semesteret i juni. Jacob presiserer at alle skal få gå opp til klinisk eksamen selv om noen krav skulle mangle. Dette vurderes fortløpende.
På spørsmål om sykdom eller karantene på eksamen vises det til egne regler for fravær på eksamen grunnet covid-19. Skriftlige eksamener går i Silurveien. Plassering av kontinuasjonseksamener skjer utfra en helhetlig vurdering.
Ingvild etterlyser jevnlig informasjon ut om pågående prosesser. Gjerne en ukentlig epost/allmøte.

 
PSS-SAK 6/21

Organisering av programplan arbeidet på master og bachelor:
Programevalueringene i 2020 synliggjør et behov for større endringer i master programplanen og enkelte viktige justeringer i bachelor programplanen. I tillegg må mer generiske krav i forbindelse med retningslinjene RETHOS implementeres. Det er viktig å kunne vise til en grundig prosess for ettertiden. Hovedutfordringer: Ubalanse mellom fagområder, dårlig utnyttelse av klinikk-kapasiteten, «rød tråd» mangler, for mye bundet tid i timeplanene, styrking av tilhørighet tidlig i studieløpet m.m.

Noe må tas ut for å frigjøre plass til annet. Behov for en åpen diskusjon rundt hva allmenntannlegen skal kunne. Fagmiljøene hegner om sitt, og her må fagledere treffe noen tøffe beslutninger for å avgrense omfanget av fagområdene i studieprogrammene.

Hvordan skal man gå fram i arbeidet?
Håvard er skeptisk til en «bottom up» prosess som i 2012 hvor alle skulle høres. Det ble utfordrende på flere plan. Det er viktig at ledelsen i kommende prosess legger noen føringer for rammene.
Skal man starte med klinikkene og studentsamarbeid og bygge teorien rundt?
Hybridløsninger i forhold til digital og fysisk undervisning bør prioriteres sammen med det sosiale miljøet.
Ingvild foreslår en ukentlig fast teori-dag som følger hvert kull for å gjøre klinikk-logistikken enklere.
Hilde ønsker fokus på hvordan hindre flukt til medisin fra Modul 1.


PSS-SAK 7/21

Publisering av forelesningsopptak:
Håvard er betenkt over at enkelte fagpersoner verken legger ut forelesningsnotater eller opptak til studentene. Dette er utfordrende å håndtere.

Ifølge Amer mangler OD hjemmel for å pålegge fagpersoner å legge ut «hermetisert» undervisning, men vi må fortsette å oppfordre og motivere for dette. Utfordringene er ikke enestående for OD og bunner antakeligvis både i noe usikkerhet og frykt for at stoffet spres.

Studentene mener gode bilder og kasus er spesielt viktig nå siden kullene har mistet mye klinisk praksis. De bekrefter at de tar bilder fra forelesninger, gjør opptak med mobilen og laster ned opptak fra TP, både for å kunne se opptakene om igjen og for å kunne repetere etter endt studium. Det handler ikke om å spre videre, men å sikre egen læring. Studentene ber om forståelse fra fagmiljøene og at de får ansvar for egne og publiserte opptak til eget bruk.

Det er fortsatt behov for kurs og støtte fra IT. Maler med advarsler på slides’ene skal klargjøres til bruk for ansatte. Bilder kan anonymiseres i opptakene.

 

VEDTAKSSAKER

PSS-SAK 8/21

Vedtak: 14. april og 9. juni

 

EVENTUELT

Bruk av Canvas:
Studenter og ansatte på master og ved spesialistutdanningene opplever Canvas ustrukturert og vanskelig å bruke. Studiedekanene bes om å utarbeide en enkel mal/templat som alle ansatte skal benytte. Et kurs med IT kan også være nyttig.

Videre må alle brukere stille inn varsel-innstillingene sine for å få varsel når noe nytt legges ut. Gjelder moduler og kunngjøringer.

Dersom noen mangler tilgang til et Canvas-emne bestilles dette av Studieadministrasjonen.

Beskjeder som haster bør fortsatt sendes til kulltillitsrepresentanter som varsler eget kull via Facebook grupper.
 

Påminnelse UiOs priser for forskning, utdanning, formidling og innovasjon 2021:
Frist for nominering er 1. mars. Se nettsiden for ytterligere informasjon om nominering.
 

Standardiserte rammer for masteroppgaver:
Etterspørres av Ingvild.
 

Bekymring for studenter som trenger ekstra veiledning mht språk og faglig oppfølging:
Meldt inn av Ingvild. Studentene dette gjelder skal ifølge Amer få et godt tilbud i starten av studiet.

 

VEDLEGG:

Mandat for PSS (ettersendes)
Mandater for semesterutvalgene for mastergradsprogrammet i odontologi og bachelorprogrammet i tannpleie.

Publisert 19. feb. 2021 15:07 - Sist endret 19. feb. 2021 15:07