Protokoll 18.01.23

DELTAKERE:) Hans Jacob Rønold (studiedekan, leder), Jan Eirik Ellingsen (visedekan SPES), Anne Eikeland (semesterutvalgsleder BA 1.-6. sem), Maud El-Marie Andersson (vara semesterutvalgsleder MA 9./10. sem), Trude Handal (semesterutvalgsleder MA 7./8. sem), Håvard J. Haugen (semesterutvalgsleder MA 5./6. sem), Tamara Taszity (student-representant BA), Erik von Hafenbrädl (studentrepresentant MA) og Kristin B. Hansen (sekretær)

FORFALL: Hilde K. Galtung (modulleder MA modul 2), Ingvild J. Brusevold (semesterutvalgsleder MA 9./10. sem), Mai Linh Pham (studentrepresentant MA) og Torill G. Arntzen (kandidatrepresentant SPES).

STED: Møterom 312 / zoom

 

Godkjenning av innkalling og tillegg til eventuelt.
Alle vedlegg ligger lenket opp fra sakslista.

ORIENTERINGSSAKER:

PSS-SAK 1/23
Status v/ modul-/semesterledere og visedekan for spesialistutdanningen – muntlig rapport:

Odontologi:
6. semester v/ Håvard:
Løser sakene på lavest mulig nivå. Har møter hver 3. uke ca, og tett samarbeid i semesterutvalget. Ros til Kjersti Carlsen i studieseksjonen – fungerer veldig godt! Noe nedrykk men stort kull fortsatt.
8. semester v/Trude:
Ikke noe spesielt å rapportere. Ting går fint. Hadde noen saker før jul som fungerer bra nå. Har møter etter behov.
10. semester v/ Els-Marie:
Alle virker fornøyde. Praksis går som planlagt. Ingvild er i gang med å skaffe sensorer til praktisk klinisk eksamen for kull H18. Eksamener i 10. semester er satt opp noe tidligere i vår enn før.
Tannpleie:
3 kull v/ Anne: Det er tradisjonen tro avholdt informasjonsmøter for alle kull. Studentene presenterer en utvalgt pasient i sin kliniske eksamen, en eksamen som er nokså standardisert. Utdanningen forbereder seg nå på å ta imot utvekslingsstudenter, og det er rekruttert faddere i den forbindelse. Det undervises på engelsk ved behov, men enkelte av dem følger i hovedsak klinikkundervisningen.
Spesialistprogrammet:
V/ Jan Eirik: Ikke noe å anmerke utover at opptaksprosessen går sin gang, ref. sak 5.


PSS-SAK 2/23
Tiltaksplan for mangfold, likestilling og inkludering - godkjent av FS i desember 2022:


Jacob informerte om at det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal se på mangfold og utfordringer mht. kjønnsmessig og etnisk skjevfordeling i studieprogrammene. Rapporterer til ledergruppa.
Det oppfordres til at alle undervisere har med «Si fra-sliden» i starten av hvert semester.
Alle plikter å delta i skikkethetsvurdering av studenter ved fakultetet.
Når det gjelder varslinger om kritikkverdige forhold så er det Si fra-systemet som skal brukes (oransje eller rød sak). Dette kan også brukes til ros (grønn sak).


PSS-SAK 3/23
Nominasjon kandidat til UiOs «Utdanningskvalitetsprisen»:


Prisen er på NOK 1 million. LSV prosjektet som foreslås til prisen fra OD dekker kriteriene godt. Det er rektor som nominerer til DIKU. I år kan for første gang flere prosjekter nomineres.
PSS mener at ODs søknad er godt skrevet.

 

DISKUSJONSSAKER:

PSS-SAK 4/23
Endring av eksamener i 9. semester og 10. semester fra og med høsten 2023:

Jacob innledet med bakgrunnen for saken. Slik det er nå kommer praktisk klinisk eksamen midt i en veldig travel tid for studenter og ansatte. Fra å være en eksamen som har til formål å teste ut kandidatens faglige kunnskaper har den blitt en «stress-test», rett før de avslutter studiet. Nå ønskes det en pasientpresentasjon avholdt som en prøve/test. Læring/erfaringer fra testen vil studenten kunne nyttiggjøre seg i et helt semester (10. sem). Nå er planen å nedlegge den som eksamen og erstatte den med obligatorisk prøve/test. Samtidig ønskes det å flytte to eksamener fra 9. til 10. semester for å frigjøre tid til denne nye prøven/testen sent i 9. semester. Eksamenen har ikke egne studiepoeng, men det kan bli aktuelt å opprette den som et emne med stp på sikt.
Els-Marie: Når skal studentene få tid til å lese til eksamener etter retur fra praksis? I praksis har de stor nok belastning med hele dager i klinikken, oppgaver de skal jobbe med på kveldene osv. Hvis de får to ekstra eksamener i perioden etter praksis og ut mai så høres det mye ut.
Jacob: Man flytter på aktivitetene. Den totale arbeidsbyrden blir den samme. Dette er godt tenkt gjennom av mange ansatte.  
Erik: Forhørt seg med studentene i OSU. Alle vil ha praktisk klinisk eksamen der den den ligger i dag. Det er en seier å mestre denne siste avsluttende eksamenen og oppleves som en belønning. Leit for de som stryker, men de er i fåtall. Studentene ønsker heller tilrettelegging og bedre forberedelse til eksamenen for å lette på stress og press. Lag en film f.eks. om hva som forventes i undersøkelses-metodikken som studentene kan bruke i forberedelsene. Studentene støtter heller ikke å flytte eksamener fra 9. til 10. semester som foreslått.
Els-Marie: 9. semester er svært slitne i slutten av november etter fire tette eksamener. Kunne to av eksamenene i november heller legges til siste uke før jul? Mange strever med å møte til undervisningen etter eksamenene i november, og det er utfordrende å legge inn viktig undervisning når mange ikke møter.
Erik: Støtter å spre eksamensperioden utover i 9. semester. Det kan i tillegg lette litt på stress/press å fjerne bokstavkarakterer og heller innføre bestått/ikke bestått.
Els-Marie: Tidligere studentkull har samtidig uttrykt ønske om å ha bokstavkarakterer i kjeveortopedi.
Jacob: Slik det er nå «mister» vi verdifull undervisningstid i slutten av 10. semester som vi ikke har råd til å tape. Når det gjelder desember så er det nettopp i de to siste ukene av høstsemesteret denne nye prøven er tenkt lagt, og formålet er å teste anvendt teoretisk kunnskap. Man vil bort i fra eksamen som en stresstest. Det er ikke tenkt at man skal endre praktisk klinisk eksamen V2023. Det kan etter hvert bli innført en ny OSCE-eksamen på sikt hvor alle får akkurat samme gjennomføring.
Erik: Det er følelsen av å miste en sluttvurdering som gjør at studentene ikke ønsker denne flyttingen til 9. semester. De er også bekymret for totalbelastningen i vårsemesteret med to ekstra eksamener. De ønsker heller et tøft 9. semester og et noe mer fleksibelt i 10. semester.
Anne: Kan det ha noen konsekvenser for klinikkundervisningen når de føler at de allerede er testet og har bestått i 9. semester?
Erik: Viktig å ha en eksamen som gjør at man må holde seg skjerpet til siste slutt.
Els-Marie: Minner om at det er ønskelig å flytte to eksamener fra november til desember i 9. semester.
Anne: Hvis praktisk klinisk eksamen forsvinner på master i slutten av studiet så kan det få konsekvenser for bachelornivået, som da kanskje må følge etter. Programplanene skal også snart ses på. Disse endringene vil få noen konsekvenser. Vanskelig å vurdere, men kanskje hensiktsmessig å se på alt i en sammenheng?
Jacob: Hovedargumentet er stresstesten. Mange mestrer ikke dagens eksamen. Det er videre en svært ressurskrevende eksamen som må fungere. Vi opplever at det er kandidater som stoppes fordi de ikke mestrer denne slutteksamenen, men som ellers har bestått alt i studiet. En flytting vil kanskje redusere mye av det ekstra arbeidet fakultetet har hatt de senere årene i mai/juni.
Erik: Studentene mener at man må prøve noe annet for å redusere stressnivået, bl.a. forberede studentene bedre ved å benytte mentorene f.eks. Gi studentene mulighet til å be om en eksaminering i ulike kliniske settinger. Det virker bedre enn å endre hele eksamensstrukturen i slutten av studiet. Kartlegg hva konkret studenter stryker på og forbered studenter bedre i forkant.
Jacob: Det kan også være en måte å gjøre det på. Poenget må uansett være at studentene får trent mest mulig før eksamen. Så - skal vi gjøre det slik vi har det nå, eller skal vi legge den inn i 9. semester slik at man kan trekke veksler på erfaringer fra en slik prøve/test i siste del av studiet?
Anne: Hvis flytting, så bør kanskje klinikken tilrettelegges på annen måte for å motivere og holde engasjementet oppe hos studenten gitt at klinikken er bestått. Legge inn mer refleksjon f.eks.
Els-Marie: Eksamen i kjeveortopedi kan alternativt flyttes til desember fra 10. semester. Det kan være nyttig mht. påfølgende praksis i 10. semester. Desember er lite effektiv slik det er nå.
Erik: Er det juridisk riktig å teste studenter før de har fått kunnskapen/undervisningen?
Anne: Men er det riktig at det kan forstås slik? Testingen tilpasses det som er undervist og læringsutbyttebeskrivelsene på den tiden i studiet.
Jacob: Å sette studenter i nedrykk er ikke poenget med denne prøven som foreslås. Man ønsker å få alle gjennom med lavere skuldre. Alle skal få vise hva de kan.
Jacob: Vi runder av diskusjonen her, men tar opp tråden igjen i neste møte.


VEDTAKSSAKER:

PSS-SAK 5/23
Opptak ved spesialistutdanningen høsten 2023:

Jan Eirik orienterte om innstillingen. Det er i høst gjennomført en opptaksprosess for fire fagområder med oppstart høsten 2023.
For fagområdet pedodonti er det i vinter gjennomført ekstraordinært opptak med ny frist. Det var kun én søker ordinært i pedodonti. Ved ny utlysning kom det inn 9 søknader til hvorav 4 ikke var kvalifisert. En av de 6 gjenstående mangler dokumentasjon. De 5 resterende er sterke søknader som vurderes nå. PSS får saken til godkjenning på sirkulasjon etter 3/2 men før 17/2.
Av 48 innkomne søknader er 36 vurdert og rangert av fagavdelingene og SUSp før godkjenning i NOS. Det er arbeidet med å tydeliggjøre opptaksprosessen siden i fjor, og prosessen er harmonisert med de øvrige tilbyderne av spesialistutdanning.

Jan Eirik svarte ut spørsmål fra Håvard knyttet til poenggivningen for en av søkerne. Praksis i år har hatt fokus på en grundig prosess og rangeringsinstruksen er fulgt til punkt og prikke fra både fagavdelingenes og SUSp sin side.
Håvard kommenterer at det er fint at PSS har fått oversikten over poengtildelingen og rangeringen av alle søkere som er vurdert. Prosessen har vært transparent og ryddig, den har vært lett å sette seg inn i og er godt etterprøvbar.
På spørsmål om det er fagavdelingene som bestemmer opptaket svarer Jan Eirik at det alltid justeres for overheng, og det er dermed behov for å avvike opptakstallet i enkelte tilfeller.

Vedtak:
PSS godkjenner enstemmig opptaket innen de 4 fagområdene endodonti, oral kirurgi og oral medisin, oral protetikk og periodonti som beskrevet i innstillingen.


EVENTUELT
Er det nedfelt i noe regelverk at en student kan jobbe som tannlege/tannpleier etter å ha gjennomført visse fag i studiet, slik sykepleierne kan? Studenter kan arbeide under annet helsepersonells autorisasjon, dvs. disses faglige og juridiske ansvar, forutsatt at studentene ikke gjør oppgaver som går ut over deres faglige kompetanse. Ref. Helsepersonellovens bestemmelser.

Vedr. eksamen i kjeveortopedi 10. semester: Dette er en liten eksamen på 2 timer som det i forrige PSS-møte ble vedtatt at ikke skulle endres. Foreligger det noen planer for ny vurdering mht. vurderingsform - bokstavkarakterer eller bestått/ikke bestått?
Jacob: Dette vil ses på ifm. revisjonen av programplanen. Man vil samtidig se på trender internasjonalt, nye etiske perspektiver og hvordan studentene skal rustes for å ivareta sin rolle som helsepersonell, behov for de ulike yrkesgruppene – flere tannpleiere osv.

Publisert 25. jan. 2023 15:16 - Sist endret 25. jan. 2023 15:16