Protokoll 20.09.23

DELTAKERE: Kristin B. Hansen (seksjonssjef studier, fung. møteleder), Anne Eikeland (semesterutvalgsleder BA 1.-6. sem), Ingvild J. Brusevold (semesterutvalgsleder MA 9./10. sem), Trude Handal (semesterutvalgsleder MA 7./8. sem), Hanna Tiainen (semesterutvalgsleder MA 5./6. sem), Hilde K. Galtung (modulleder MA modul 2), Tamara Taszity (studentrepresentant BA), Sara Honarmandi (studentrepresentant MA), Erik von Hafenbrädl (studentrepresentant MA), Torill G. Arntsen (kandidatrepresentant SPES) og Nina M. Soelberg Johnsen (studiekonsulent, fung. sekretær).

FORFALL: Hans Jacob Rønold (studiedekan, leder), Jan Eirik Ellingsen (visedekan SPES). 

STED: Møterom 312/zoom

 

Godkjenning av innkalling og tillegg til Eventuelt.
Alle vedlegg ligger lenket opp fra sakslista.

Det er møtekollisjon med dekanmøte ved UiO, dermed fungerende leder og sekretær i dette møtet.

Sara Honarmandi er ny studentrepresentant for masterprogrammet. Kort presentasjonsrunde av medlemmene.


ORIENTERINGSSAKER

PSS-SAK 26/23
Status v/ modulleder, semesterledere og visedekan for spesialistutdanningen – kort muntlig rapport

Runde rundt bordet. Ikke noe spesielt å melde, er litt tidlig i semesteret. Generelt melder studentene at de er fornøyde med timeplanomleggingen, spesielt med fast studiedag. Gir fleksibilitet. 


PSS-SAK 27/23
Tydeliggjøring på emnesider alle kliniske semestre:
«Godkjent klinisk praksis er en forutsetning for godkjent semester.»
Initiativet her kom fra studiedekanen. Mer klargjørende og bedre enn å sette eksamen som forutsetning. Oppdateres på emnesidene fra og med V2024.

I tillegg ønsker studiedekanen å tilføye at studentene selv er ansvarlige for å være klinisk ajour for vurdering, og at studenter som får underkjent klinisk praksis i sluttfasen av studiet må påregne å ta klinikkøkter følgende høst for å få fullført og bestått grad.

Masterstudentene påpekte at emnesiden trenger å inneholde retningslinje for hvem som vurderer og godkjenner praksisen. Standardisering mht kravene er nødvendig. Pasientene må fordeles på en rettferdig måte, studenter vil nå holde på sine pasienter for å oppfylle kravene.

Problem at pasienter ikke møter opp. Oppfølging og dialog med kinikksekretærer er nødvendig, men fungerer ikke alltid optimalt. 

Formålet med formuleringene er å tydeliggjøre for studentene at de selv må følge med og ta ansvar for at de har gjort tilstrekkelig til å kunne bli vurdert med hensyn til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i klinikken.

Etter innspillene fra PSS vil det bli vurdert gode formuleringer for tillegget. Sendes som sirkulasjonssak i oktober til PSS, da neste møte blir for sent i forhold til oppdatering av emnesidene.
 

PSS-SAK 28/23
Nye kandidater H2023 og søkere SPES med oppstart H2024.

Vedlegg i sakskartet. Kristin redegjorde kort. Vi har mange søkere - 112 til neste opptak. 10 spesialistkandidater startet H2023.

 

PSS-SAK 29/23
Informasjon om nytt system for emneplanlegging på nett - EpN.
Kristin orienterte. Det vil nå bli en direkte kobling mellom emnesiden og registreringer i FS. Det er viktig å merke seg at fristene for å endre i emnebeskrivelsene for kommende semestre vil bli en god del tidligere enn før, planlegging må derfor skje i god tid.

 

PSS-SAK 22/23
Etablering av flere emnetilbud - orientering v/ studiedekanen
Sak fra junimøtet. Saken utsettes i og med at studiedekanen har forfall. 

 

PSS-SAK 23/23
Prøveordning med redusert praksis 10. semester odontologi - konklusjon
Kristin orienterte. Dekanatet har vedtatt at praksisperioden for masterprogrammet V2024 reduseres fra 5 til 3 uker. Studentene reiser ut i to puljer, og de som ikke er i ekstern praksis er på klinikkene på fakultetet. Evaluering vil bli foretatt i etterkant. Det har vært anledning til å gi faglige innspill i forkant. 

På forespørsel fra studentene, bekreftet Kristin at fakultetet prøver å styre unna klinikker som får dårlig tilbakemelding. De fleste er bra, og studentene er vanligvis godt fornøyde med ekstern praksis.

 

PSS-SAK 24/23
Terminering av praktisk klinisk eksamen 10. semester fra og med V2024 - konklusjon
Vedtak er fattet av dekanatet. Praktisk klinisk eksamen for 10. semester avvikles i sin nåværende form fra og med V2024. Økonomiske hensyn er en av flere årsaker som ligger til grunn for termineringen. Mulig at en felles nasjonal OSCE-prøve kan komme inn som erstatning på sikt, men det er lite sannsynlig at dette kommer på plass til V2024.

 

DISKUSJONSSAKER:

PSS-SAK 30/23
Integrering, likestilling og mangfold i studier
Kristin innledet. Ved OD er det et stort spekter av ulike studenter i forhold til nasjonalitet og alder. Ubalansen er først og fremst mht kjønn - spesielt på bachelor, og på master har det de senere semestrene kun vært 22 - 24 % menn. 

Enighet om at det må være et mål å redusere denne ubalansen. Eksponering blir viktig, bruke de mannlige studentene i stor grad. Fakultetet prøver å ta hensyn til dette på blant annet Åpen dag. Kan alumni bidra? Er det mulig for denne gruppen å være studentambassadør? Sannsynligvis ikke, dette er nok kun for aktive studenter ved UiO, og OD-studentene har ikke mulighet til å påta seg vervet pga stor andel obligatorisk undervisning. Se på mulighetene for å være "ambassadør" på andre arenaer - bruke studentforeningene. Utplassering ble også foreslått.  
 

PSS-SAK 31/23
Kunstig intelligens og ChatGPT – muligheter og utfordringer i undervisning og vurdering ved OD
Ressursside ved UiO med ulike verktøy er under arbeid.
Kristin sa at studentene må få informasjon om godkjente KI-verktøy, at de kan brukes, men det er litt tidlig å informere bredt i og med at ressurssiden ikke er klar. Uklart om det vil være lovlig å bruke til språkvask, men dette må i så tilfelle presiseres i oppgavetekst. Det avgjørende er at verktøyene anvendes riktig. Flere i PSS hadde testet og erfart at ChatGPT treffer godt, men ikke helt, og kan ikke brukes ukritisk. Verktøyet oppgir f.eks. ikke kildehenvisninger. Siden OD nesten bare har skoleeksamener, blir ikke ChatGPT like viktig som ved mange andre fakulteter, men det er innleveringsoppgaver etc hvor studentene kan ta det i bruk. Dermed må faglærere oppdatere seg og kjenne til regelverket. I første omgang er det viktig at studenter angir UiO GPT som kilde når de bruker dette, hva som er egne ord og ellers oppgir andre kilder ihht. anbefalt referansestil.

 

EVENTUELT

Sak meldt inn av Erik - Fagavdeling for oral protetikk har lagt ut en melding i Canvas til kull H-19 der det oppgis kvantitative minimumskrav for vurdering av klinikk innen protetikk. Dette skiller seg fra andre fag og hva som er formidlet fra ledelsen tidligere - studentene må føle at ledelsen og klinikkdriften er samkjørte. Noen studenter har kastet de gamle godkjenningskortene, det er dermed vanskeligere å få oversikt over hva som er gjort tidligere på klinikken.

Semesterstyrelederne påpekte at fagavdelingene må stå fritt til å stille krav til behandling. Kvantitet er en forutsetning for kvalitet, og studentene kan ikke vurderes uten at de har en viss mengdetrening. Det må til slutt gjøres en individuell helhetsvurdering av fagavdelingen.  

Studentene synes at det blir for begrensende med poeng for behandling etc. Kravene må "slipes i kantene". Så spesifikke krav som skissert i protetikk er utfordrende, da studentene ikke alltid ønsker å dele sine pasienter med medstudenter. 

Kristin sa at meningen med slike tydelige krav sannsynligvis er å unngå å oppdage at studenter i sluttfasen av studiet mangler det kravene omfatter. Alle har ansvar for at dette skal fungere og at pasientene fordeles på en hensiktsmessig måte. Studentene rådes til å ha tett og jevnlig dialog med sekretærene, som er de som har best oversikt og kan fordele pasienter. Studentene må være tydelige på hvilke typer pasienter de mangler og bestille disse av sin sekretær, ev. oppsøke fagavdelingen direkte.

Opplegget med før- og etterveiledning på klinikk slik det nye timeplanoppsettet legger opp til, fungerer dårlig på voksenklinikken. Studentene opplyste at dette sjelden skjer og at flere kliniske veiledere kommer sent og går tidlig på masterstudiet. Det fungerer bedre på tannpleie.

Semesterstyrelederne noterte seg det og bringer det videre. Alle veiledere er informert om opplegget. Viktig at kullkontakten melder fra ved slike avvik, så det kan bli fulgt opp.

Publisert 5. okt. 2023 09:54 - Sist endret 5. okt. 2023 09:54