Protokoll 26.04.23

DELTAKERE:) Hans Jacob Rønold (studiedekan, leder), Anne Eikeland (semesterutvalgsleder BA 1.-6. sem), Ingvild J. Brusevold (semesterutvalgsleder MA 9./10. sem), Trude Handal (semesterutvalgsleder MA 7./8. sem), Hilde K. Galtung (modulleder MA modul 2), Kjersti Vang (studentrepresentant MA), Mai Linh Pham (studentrepresentant MA) og Kristin B. Hansen (sekretær)

FORFALL: Jan Eirik Ellingsen (visedekan SPES), Tamara Taszity (student-representant BA), Torill G. Arntzen (kandidatrepresentant SPES), Håvard J. Haugen og Hanna Tiainen (semesterutvalgsleder MA 5./6. sem)

STED: Møterom 312

 

Godkjenning av innkalling og tillegg til Eventuelt.
Alle vedlegg ligger lenket opp fra sakslista.

ORIENTERINGSSAKER:

PSS-SAK 6/23
Midtsemesterevalueringer og semesterutvalgsmøter: TP1200TP2200OD2100 blokk 1OD2100 blokk 2OD3200OD4200 og OD5200 Referat fra semesterutvalgsmøte: Tannpleie

For å sikre oppfølging av det systematiske kvalitetsarbeidet ved OD foreslås følgende faste rutine for oppfølging av innspill:
- Semesterleder sender påminnelse om hva som skal følges opp til faglederne
- Semesterleder tar opp oppfølgingspunktene i fast vitenskapelig/fagledermøtene

Status og utfordringer:
- tiltakene følges i stor grad opp.
- manglende samsvar mellom hva programplan beskrivelsen, rammer og studentenes ønsker.
- ønskene veksler fra år til år, hvilket gjør det utfordrende å gjøre permanente endringer.
- oppslutningen om det nye anonyme spørreskjemaet i forkant av evalueringene er variabel, men dette kan skyldes at studentene opplever manglende oppfølging av det som meldes inn. Kan hende er det behov for andre og bedre emneevalueringsformer. Dette vil ses mer på i forlengelsen av NOKUTs tilsyn med UiO.
- forslag: starte hver midtsemesterevaluering med å redegjøre for hvilke tiltak som er gjort siden sist (tas inn i malen for emnerapportene).
- midtsemesterevalueringene gjennomføres fysisk ved BA-programmet - semesterleder følger opp tiltakene. Alle saker svares ut. Enkelte problemstillinger løftes inn i semesterutvalgsmøtene og i faste møter med klinikkansatte.
- nytt pilotprosjekt i samarbeid med Lovisenberg diakonale høgskole - LDH. Svært vellykket oppstart. Piloten fortsetter med flere delprosjekter.
- utvekslingsstudenter Erasmus+ fra University of Edinburgh – strålende fornøyde etter 9 uker.
 

PSS-SAK 7/23
Kort status for Sundvolden-prosjektet

Team-bygging over 2 dager der 1. årsstudenter odont. Seminaret går ut på å løse enkle oppgaver, evaluere og analysere. 9 studenter fra tidligere kull er mentorer i tillegg til ansatte. Fint å bygge videre på utover i studiet. Det planlegges et lignende prosjekt fra høsten 2024 for tannpleierstudenter, og muligens spesialistkandidater.


PSS-SAK 8/23
- NOKUT tilsyn v/ UiO 2022 - det systematiske kvalitetsarbeidet (innstilling og informasjon)

Tannpleie ett av eksempelprogrammene. UiO får godkjent på alle punkter, men det bemerkes at der er forbedringspotensiale på flere områder. Dette har vært et omfattende prosjekt der alle involverte har fått si sin mening.

- NOKUTs Studiebarometer (SADM oppsummering, fritekstsvar: TP2100OD2100OD5100 )

Svarprosenten er lav. Undersøkelsen oppleves altfor omfattende og den er for generisk/for lite tilpasset profesjonsutdanningene. Verdien gjenspeiles av dette. Utdanningskomitèen (UK) har bedt SADM om å melde dette til NOKUT. Forholder oss til de inputene vi får sentralt fra.


PSS-SAK 9/23
Skikkethetsvurdering – nye retningslinjer for informasjon.

Kort informasjon om nye retningslinjer for informasjon om ordningen. Alle studenter skal fra og med høsten 2023 hake av i StudentWeb for at de har forstått at de blir skikkethetsvurdert.


PSS-SAK 10/23
Prosjekt Digitalt læringsmiljø 2030 og Innsiktsarbeid gjennomført av SIKT

Det er mange systemer ved UiO som skal integreres med nye og gamle systemer. Vi følger med på hva de andre enhetene gjør. LSV er koplet til FS, og integrering av FS og OPUS ville vært fint på sikt. Kan knytte etableringen av nytt studiesenter for digital undervisning OD:DigPed til dette, dvs. legge om en del undervisning til digitale former og flipped classroom. OD søker midler til å videreføre arbeidet med LSV og OD:DigPed.


PSS-SAK 11/23
Oppnevning av ny komitè for Innpassingsopptaket ved Masterprogrammet i odontologi

Til orientering.
Det har vært stort frafall til medisin på kull H21 odont (20 studenter). Det planlegges med en omlegging av undervisningen slik at OD1100 ikke godkjennes som overlappende emne med MED1100.
Det er sendt ut spørreundersøkelse til 1. og 2. årsstudenter knyttet til planlagt frafall kommende studieår med tanke på å øke antall tilbud i innpassingsopptaket 3. semester odont i august.



DISKUSJONSSAKER:

PSS-SAK 12/23
Utkast til nye Forsinkelsesregler ved OD. Utkastet støttes.


PSS-SAK 13/23
Utkast til ny info om Fritak for emner og/eller eksamener ved OD. Utkastet støttes.


PSS-SAK 14/23
Endring av muntlig-praktisk eksamen på 10.semester fra bokstavkarakterer til bestått-ikke bestått. Saksfremlegg

Saken ble fremmet av OSU. Dette er en veldig fin eksamen når den vel er overstått, men vissheten om at den blir vurdert med karakter, på toppen av stresset i forkant, gjør det ekstra belastende for studentene. De ønsker en fin avslutning på studiet med en positiv «dytt» ute i arbeidslivet.

Diskusjon:
- nå er vi tilbake til det normale, dvs. graderte karakterer
- tidligere studenter har ønsket å beholde denne eksamensformen
- veldig vanskelig å endre enkelteksamener så sent i studiet - må heller tas opp som en helhet i studieprogrammet
- prinsipielt er flere for å bruke bestått/ikke bestått på en slik eksamen, men en endring kommer for sent i denne omgang – dette bekreftes av regelverk sentralt
- flere mener at det er vanskelig å skille mellom de eksellente prestasjonene og de mindre gode ved bruk av bestått/ikke bestått
- saken bør diskuteres bredt og se både på programinnhold og kravene i HPL
- lista ligger ofte høyere for bestått enn karakter E
- sensorene ønsker å gi karakterer, og statistikk fra tidligere år viser at karakterer nivået er jevnt over høyt
- eksamener er en påkjenning og tar dessverre ikke høyde for stress, men dette ser vi på.
- vi samkjører oss i stor grad med medisin, som nå planlegger å fjerne den graderte skalaen og innføre bestått/ikke bestått på alle eksamener
- for flere år siden, da det også var karakterer i klinikkene, ba studenter om å få karakter eller en prosentvis fordeling som viser hvor god prestasjonen var, så ønskene fra studenter svinger
- dette kan bli den siste praktisk kliniske eksamenen på 10. semester - den er svært kostbar, ressurskrevende og mangler den verdien vi ønsker. Vi vil framover samkjøre oss nasjonalt med mer vekt på OSKE/stasjonseksamener.

Konklusjon: PSS ønsker ikke å endre karakterskalaen til bestått/ikke bestått for praktisk klinisk eksamen våren 2023.


VEDTAKSSAKER:

PSS-SAK 15/23
Ny studiestartmatrise fra høsten 2024 - våren 2028. 

Vedtak:
Semesterstartmatrisen vedtas som foreslått.


EVENTUELT
PSS-SAK 16/23
Spørreundersøkelse vedr. studentenes pensumvaner utsendt i går fra SADM. TO.

PSS-SAK 17/23
Sak fra OSU:
Test i radiologi som et arbeidskrav for 1. års tannpleierstudenter. Høy strykprosent. Studentene ønsker en mer konkret test i radiologi eller skriftlig innlevering som gir bedre mulighet til å vise kompetanse. De synes også at det som ble kommunisert i forkant av testen var misvisende.

Saken ble tatt opp i midtsemesterevalueringen og er referatført i emnerapporten. Kullet har fått anledning til å melde inn egne synspunkter, det har blitt avholdt et møte med faglærerne og det er satt opp en ny MC-test i Canvas. Testen vil være åpen for gjennomføring i 5 dager og kan kun tas en gang. Det avholdes et nytt møte med kullet før kommende MC-test med fokus på temaer studentene synes er vanskelige. I tillegg åpnes det for spørsmål i en avsluttende økt i midten av mai. Dette håper man vil kunne redusere stresset for studentene uten at det går på bekostning av de faglige kravene.

Publisert 24. mai 2023 11:03 - Sist endret 24. mai 2023 11:03