Protokoll 05.06.24

Tilstede: Tiril Willumsen (dekan, stedfortreder for leder), Anne Eikeland (semesterutvalgsleder BA 1.-6. sem), Ingvild J. Brusevold (semesterutvalgsleder MA 9./10. sem), Hilde K. Galtung (modulleder MA modul 2), Sara Honarmandi (studentrepresentant MA), Torill G. Arntsen (kandidatrepresentant SPES) og Kristin B. Hansen (seksjonssjef Studie, referent)

Forfall: Hans Jacob Rønold (studiedekan, leder), Trude Handal (semesterutvalgsleder MA 7./8. sem), Hanna Tiainen (semesterutvalgsleder MA 5./6. sem), Jan Eirik Ellingsen (visedekan SPES), Tamara Taszity (studentrepresentant BA), Erik von Hafenbrädl (studentrepresentant MA)

STED: Møterom 312 / zoom


Godkjenning av innkalling og tillegg til eventuelt.

ORIENTERINGSSAKER:

PSS-SAK 12/24
Det systematiske studiekvalitetsarbeidet ved OD:
- midtsemesterevalueringer - emnerapporter: TP1200TP2200OD3200OD4200OD5200
- modul- og semesterutvalgsmøter - møtereferater: BA semesterutvalgModul 2 utvalgsmøte, Semesterutvalgsmøter odont: 6. semester10. semester

Studentene ser på emnerapporter og referater i OSU-møter og kullene følger ellers med på saker som opptar dem. Kullkontaktene har mulighet til å ta opp ting med semesterleder direkte i tillegg.
Tannlegestudentene savner referatføring av spørsmål som tas opp i midtsemester-evalueringene. Enkelte tør ikke si det de har på hjertet til fagavdelingsledelsen av frykt for represalier, andre føler seg avvist når ting tas opp.
Det forsikres om at alt studentene melder inn blir lest og hørt. Noe kan endres, annet ikke, men studentkullene skal alltid få en tilbakemelding. Tiltakene ligger listet opp i emnerapportene for det enkelte kull og semester.
Studentene opplever lite vilje til endring av undervisningsformer. Det har oftere å gjøre med manglende tidsressurser enn manglende vilje. Generelt større opplevelse av endringsevne ved BA-programmet enn masterprogrammet.

Kontaktmøtene i klinikken bør gjeninnføres for å få løst ting raskt. Der vil studentene møte klinikklektor og klinikkledelse.
Selv om midtsemesterevalueringene ble fornyet i forbindelse med pandemien, bl.a. anonymiserte nettskjemaer, er det tiden kanskje inne for å tenke nytt. Viktig å beholde det spontane, åpen dialog og opplevelsen av trygge prosesser. Ingen må føle at de blir hengt ut eller at innmeldinger brukes mot dem.
Dynamikken i det rommet som oppstår mellom studentenes interesser og fakultetets rammer er også nyttig med tanke på å komme frem til balanserte løsninger.

 

PSS-SAK 13/24
Søkertall 2024

- Samordna opptak bachelor- og masterprogrammet: vedlegg søkertall fra Tableauoversikt odont og tannpleie sammenlignet med UIB, UIT og HINN
- Innpassingsopptaket 3. og 5. sem odontologi (arbeidsdokument)

Det er økende søkning også i år til både tannpleier- og tannlegestudiet, og vårt fakultet har størst søkning nasjonalt innen odontologi. Håper at tallene representerer svært motiverte søkere og at frafallet synker på sikt.
Idè: For å belønne de godt motiverte - kunne det vært tildelt ett ekstra poeng til alle søkere som har studiet som 1. valg? For å demme opp for frafall… Frafallsproblematikk er ekstremt sammensatt.

 

PSS-SAK 14/24
Endringer av UHL og forslag til endringer av UiOs studie og eksamensforskrift


Endringene representerer en tydeliggjøring av loven, og forslagene til endringer i forskriften lese som en oppmykning av nevnte bestemmelser.


DISKUSJONSSAKER:

PSS-SAK 3/24
Oppfølgingssak: Oppmøteregistrering: Fagpersonweb ved UiO (FPW)

Både studenter og ansatte savner et bedre oppmøteregistreringssystem. Det er utfordringer i dag til oppmøtelister på papir som blir signert av medstudenter. Dette håndteres veldig strengt dersom det oppdages. Hvorfor møter ikke studenter til undervisning? Der er ofte gjengangere som ikke møter. De kan likevel klare å henge med i undervisningen ved å lese selv. De med høyt fravær er nok ikke de som leder an faglig på kullet. Fravær undergraver studentsamarbeid og bryter med kollektivtanken.

Studentene kan selv følge med på eget fravær i Studentweb ved bruk av FPW. 

Faglærere eller ansatte i klinikken vil ikke kunne følge med på fravær for studentene, men må kontakte studieseksjonen for rapporter fra FS hvilket kompliserer følge med-ansvaret.

FPW krever opprop eller scanning av studentbevis som tar mye tid.

FPW antas mindre egnet til å registrerer oppmøte i klinisk undervisning slik systemet fremstår på nettsiden. Systemet kan testes ut senere dersom en pilot knyttet til teoriundervisning gir gode resultater.

Alternativer til FPW:
1. Systemet MODO har bl.a. en modul for oppmøteregistrering som brukes i Tromsø og testes ut i Bergen. Flere klinikkmoduler. Studenten legger inn det som skal gjøres i klinikkøkta samt en egenevaluering av det som ble gjort. Sendes deretter til veileder som kan legge inn sine kommentarer. Godkjennes til slutt. Veileder kan følge med på kvantiteten og kvaliteten. Trafikklyssystem med hensyn til oppnådd kompetanse og selvstendighet. MODO erstatter «kortene» vi har i klinikk i dag. Implementeringstid må påregnes. Diskuteres av ledelsen om OD skal investere i MODO.

2. Canvas: quiz med kode som er åpen en kort stund i undervisningsøkta. Koden gis av lærer, og studenten registrerer seg selv. Enkelt å lese av i etterkant av faglærer, men er ikke knyttet til FS.

Konklusjon:
OD tester ut FPW ved bruk av skanner for èn fagperson på frivillig basis i et par semestre. Fagpersonen må ha full tilgang til scanneren i test-perioden. For eksempel et etikkseminar for ett kull. Deretter vurdere å teste systemet i klinikk etter å ha høstet erfaringer fra teoriundervisning.

 

PSS-SAK 15/24
Forsinkelsesregler ved OD (saksfremlegg)

Kost-nytte perspektivet avgjør denne saken. Vi skal ikke bruke tid på noe vi ikke har bruk for. PSS ser på dette igjen senere dersom det oppstår et reelt behov.
 

VEDTAKSSAKER:

PSS-SAK 16/24
Godkjenning av ekstraordinært opptak til Spesialistutdanning i oral protetikk - Saksfremlegg innstillingRangeringstabell (arbeidsdokument) og Rangering SPRO (arbeidsdokument)

Fagavdelingen for oral protetikk ba SUSp avgjøre hvem av de to med høyest poengsum som skulle innstilles for opptak. I henhold til SUSp's mandat ble poengtildelingen for de to innstilte gjennomgått og endret i mai, og PSS ber om begrunnelse fra SUSps leder for endringen av poengtildeling innen de ulike kategoriene.

Siden det for tiden er et underskudd av spesialistkandidater ved OD ønsker dekanen at det undersøkes om fagavdelingen har kapasitet til å ta opp begge de to innstilte kandidatene.

Konklusjon:
Vedtak om opptak utsettes inntil grunnlaget for endring av poengtildeling fra SUSp er gjort rede for. PSS ønsker at det vurderes om begge de innstilte kan tas opp. Saken tas på sirkulasjon snarest mulig.


PSS-SAK 17/24
Møtedatoer for høsten: 25/9 og 13/11 kl 13.00-15.00. Sett av datoene i egen kalender!

 

EVENTUELT

PSS-SAK 18/24
Forslag fra ett av PSS-medlemmene om å ansette en sosionom en dag eller to i uka ved OD:

Studentenes terskel for å ta kontakt med SiO er for høy og det er for lang ventetid. Mange sliter over tid og risikere å falle ut av studiet. Økende trend. Speiler også fraværsproblematikken.

Idèen er god. Arbeid med bemanningsplan pågår. OD sliter fortsatt med økonomi og må tenke på hva vi skal gjør mindre av og hva mer. Vi er dessverre ikke alene om å ha studenter som strever og trenger mye tilrettelegging, og vi må ta det inn over oss.
- Har vi noen ansatte ved OD som kunne bidra?
- Kan SIO gi et tilbud til våre studenter her ved OD månedlig/et par ganger i semesteret?

Publisert 14. juni 2024 14:09 - Sist endret 14. juni 2024 14:15