Fritak for emner og/eller eksamener ved OD

Har du avlagt samme eller tilsvarende emne eller eksamen, kan du søke om fritak. Du kan også søke om opprykk i kull, men fritak for emne eller eksamen gir ikke automatisk rett til opprykk på høyere studiekull.

Hvem kan søke?

Du som har fått studieplass på bachelorprogrammet i tannpleie eller masterprogrammet i odontologi ved UiO via Samordna Opptak.

Hva kan godkjennes?

Bachelorprogrammet i tannpleie

• Tidligere beståtte emner i tannpleie som vurderes jevngode.

• Examen philosophicum.

• Du kan søke fritak fra 1. til 4. semester. Tannpleierstudiets integrerte studiemodell gjør det vanskelig å innvilge søknader om fritak for studenter som har studert tannpleie ved et annet lærested, eller som har annen utdanning fra Norge eller fra utlandet.

Masterprogrammet i odontologi

• Tidligere beståtte emner i odontologi, medisin eller ernæring.

• Examen philosophicum.

• Har du bestått fellesemner for odontologi og medisin (og ernæring) ved UiO, får du innvilget fritak. Se informasjon om overlappende emner på emnesidene.

• Har du odontologistudier fra Universitetet i Bergen eller Universitetet i Tromsø, vil du som regel innvilges noe fritak, men forskjeller i rekkefølgen i studiene kan avgjøre hva som blir godkjent.

• Det gis ikke fritak for biomaterialer. Det innvilges fritak for farmakologi kun ved dokumentert overlappende eller tilsvarende fagspesifikk eksamen ved et odontologisk lærested i Norge.

• Du kan søke fritak fra 1. til 4. semester. Du kan ikke søke fritak fra 5. semester og senere semestre. Odontologistudiets integrerte studiemodell gjør det vanskelig å innvilge søknader om fritak for studenter som har studert odontologi ved et annet lærested, eller som har annen utdanning fra Norge eller fra utlandet.

Se også Godkjenning av norsk eller utenlandsk utdanning ved OD.

Søknadsfrist

• Søknadsfrist 1. august.

• Du kan ikke søke før svaret fra Samordna Opptak foreligger.

• Examen philosophicum: Søknadsfrist fredag i introduksjonsuka.

• Innpassingsstudenter i odontologi på 3. eller 5. semester må søke senest 15. august.

Hvis du velger å ikke følge kullet ditt i påvente av behandling av søknad om fritak, og søknaden din ikke innvilges, vil du få nedrykk i kull. Nedrykk i kull regnes som forsinkelse jf. § 7.3 (4) - se ODs forsinkelseregler.

Examen philosophicum

• Tidligere avlagt examen philosophicum ved UiO godkjennes automatisk.
  • Det kreves ingen formell søknad for examen philosophicum på 10 studiepoeng avlagt ved annen institusjon i Norge. Studieseksjonen går gjennom eksterne resultater og registrerer dette i vårt studentsystem.
  • For emner avlagt ved utdanningsinstitusjon i utlandet, merk at det må være fullt overlapp med innholdet i EXPHIL03 for å oppnå godkjenning. Send egen søknad til postmottak@odont.uio.no. Det må påregnes lang behandlingstid for slike søknader.

Søknad sendes til:

postmottak@odont.uio.no

Hva legger jeg ved?

• Fakultetet kan hente resultatene dine fra UiO eller andre læresteder i Norge. Du trenger dermed ikke legge ved karakterutskrift dersom du gir samtykke til resultatutveksling i StudentWeb.

• Andre må legge ved fyldig dokumentasjon på innholdet og oppbyggingen av studiet det søkes godkjenning for.

Hvordan behandles søknaden?

• Søknaden behandles av Programutvalget for studier og studieprogrammer (PSS) ved Det odontologiske fakultet.
  • Det gjøres en faglig vurdering av om studiene kan kvalifisere for fritak og opprykk.

Hva om det ikke er plass på det kullet jeg søker opprykk til?

• Selv om du får innvilget fritak, kan vi dessverre ikke garantere deg opprykk. Det er fordi vi har et begrenset antall plasser på hvert kull.
  • Hvis det ikke er ledige plasser på det aktuelle semesteret, får du permisjon til det blir en ledig plass.
  • I mellomtiden er du garantert en plass på det kullet du fikk opptak til først.

Innpassingsopptak til masterprogrammet i odontologi

Det tas opp studenter til andre og tredje studieår på odontologi.

OD-studieinfo

Publisert 8. mai 2023 09:59 - Sist endret 8. mai 2023 10:17