3/6 Helprotese: Sekundæravtrykk

FORUTSETNING:

Du skal ha laget en individuell avtrykksskje etter prosedyren

”FRAMSTILLING AV INDIVIDUELL AVTRYKKSSKJE  (for partiell-, immediat- og helprotese)” i denne håndboka.

Prosedyrebeskrivelse "HELPROTESE 1/6 og 2/6"

PROSEDYRE:

1.     INDIVIDUELL SKJE TILPASSES

Prøv de individuelle skjeene i munnen og juster kantene
Skjeen skal ha 2 mm klaring til bevegelige strukturer. Unntak:  avtrykkskjeen kan være litt for lang mot munnbunnen, i retromolarområdet i underkjeven og ved Ah- linjen.
Avtrykkskjeen randmodelleres med semidynamisk avtrykksteknikk
Bruk termoplastisk masse (grønn Kerr stick) - randmodelleringen egner seg best for små partier om gangen.

2. FUNKSJONSAVTRYKK

-Hensikten med dette er å gjengi forholdene som for protesen gir en maksimal tilslutning uten at muskler og fester får protesen til å løsne ved vanlig tygging, tale og mimikk.
- Termoplastisk masse gjennomvarmes over spritflamme, overflaten kjøles raskt i en bolle med lunkent vann  og legges på den individuelle avtrykksskjeen i kortere seksjoner som en snaut blyanttykk pølse på skjeens kant/ytterkant.

- Overkjeve:
Avtrykk tas i 3 seksjoner, 1 i front og 1 på hver side t.o.m. tuberpartiet.

Fjern Kerrmassen som har kommet inn i skjeen.

Legg i tillegg en tynn streng  masse - her i skjeen -  ved  Ah-linjen, og ta et "funksjonsavtrykk" ved å be pasienten holde for nesen og blåse ut gjennom nesen med åpen munn.

-Underkjeve:
Avtrykket tas i 3 seksjoner vestibulært; først i fronten og deretter en på hver side i sidesegmentene distalt til og med den retromolare puten.  I tillegg tas funksjonsavtrykk av det fremre linguale partiet i underkjeven
- Funksjonsavtrykk tas ikke av områdene ved linea mylohyoidea
- Under avtrykkstagning: Pasienten gjør aktive gape-, svelge-, grimasebevegelser, samt strekking av tungespissen opp, frem og fra side til side, mens operatøren holder avtrykksskjeen fast mot underlaget. Mens massen ennå er formbar beveger operatøren pasientens lepper og kinn.

- Fjern overskudd av Kerrmasse fra skjeens innside.

Er Kerrens overflate nå blank, er skjeen for kort.

Er Kerrens overflate matt, er det riktig, med mindre skjeen var overekstendert i utgangspunktet.

3.SEKUNDÆRAVTRYKK /Wash-avtrykk

Adhesiv appliseres i den ferdig randmodelerte avtrykksskjeen (HUSK at skjeen skal være perforert)
    -  Tynn alginat benyttes slik at underlaget ikke forskyves eller komprimeres (Wash-avtrykk)
     - Mengde: 1 del alginat, 1,5 deler vann
     - Benytt moderat mengde alginat i skjeen
     - Før skjeen på plass i munnen, fikser godt (helst 3-punkts støtte), strekk og massér lepper og  kinn
      - Det ferdige avtrykket skal ha jevnt tykk alginat over protesens anleggsflater og  et flortynt lag med alginat over de randmodellerte partiene.
- Avtrykket skylles grundig under rennende vann og oppbevares fuktig til enhver tid! (Tynn alginat tørker raskt ut !! ). Avtrykket  skal så raskt som mulig "bokses" ( også kalt "wax beading") og  slås opp på studentlaboratoriet.

("Boksing": En rød remse  "boxing-wax" festes under største kurvatur rundt hele sekundæravtrykket, slik at den oppslåtte modellen vil gjengi funksjonsavtrykket i overgangsfolden).

Ved flabby ridge:

- Ekstra viktig at alginaten er lavviskøs.Viktig at skjeen  gir ekstra plass til avtrykksmaterialet og at den er perforert  i de aktuelle områdene med multiple,  men ikke for store hull. Slik unngår man at bløtvevet komprimeres.

Denne prosedyren bygger på:

1.Basker og Davenport. Prosthetic treatment of the edentolous patient, 4th edition
  Blackwell Munksgaard 2002. kap 10 s. 146 - 172
2.Kompendium 5. semester ”Beskrivelse av ukene 5,6,7 og halve 8”.
3.Iwao Hayakawa. Principles and Practices of complete dentures
   Quintessence 1999, s. 19 – 43
4.Petropoulos.  V. C., Rashedi,B. Complete Denture Education in U. S. dental
schools Journal of prothodontics yr. 2005 vol 14, iss. 3, s. 191 – 197
5. Hyde,  McCord. Survey of prothodontic impression procedures for complete
dentures in general dental practice in the UK Journal of prosthitic dentistry yr 1999 vol 8, s. 295 – 8.
6. Morris. Handles on custom trays for complete denture master impressions
 The Journal of prosthetic dentistry, yr:1997 vol:78 iss:3,  pg:331
7. Owen. Guidelines for a minimum acceptable protocol for the construction of complete  dentures  The International Journal of  Prosthodontics, yr. 2006 vol 19, iss 5,  pg. 467 –  474
8. Petrie . A survey of U.S. prosthodontists and dental schools on the materials and methods for final impressions for complete denture prosthodontics Journal of prosthodontics.  yr:2005 vol:14 iss:4, pg:253 -62