Vedrørende apfelstrudel og odontologisk kreativitet

Det er tirsdag ettermiddag, og jeg har nå oppholdt meg nesten tre uker i Dresden. Det føles som om det er månedsvis siden jeg sist spiste en skive grovbrød med brunost eller irriterte meg over trekkspillmusikken på Majorstua. Tysken begynner delvis å bli bedre, og jeg har lært meg at "nun" betyr ja, og at selv om det er vanskelig å forstå sächsisch-tysk er det enda vanskeligere å forstå sächisch-tysk hos pasienter uten tenner. Jeg har endelig fått mine første pasienter, og for morro skyld skal jeg kaste meg ut i tre ting jeg aldri har gjort før. Inlay, delkrone og helprotese. Det kjennes fakisk litt betryggende at de her krever at man må preparere på gipsmodell før man får forsøke på pasienten, da det virker som de setter mindre pris på odontologisk kreativitet.

For å være ærlig er det lite her jeg ville tatt med meg hjem til den norske tannlegeutdannelsen, men én ting skal de ha skryt for. Hver mandag tar de inn to pasienter som av en eller annen grunn er på kirurgen. To og to studenter skal ta opp anamnese og undersøke pasienten, mens pasienten får kamera og mikrofon opp i ansiktet. Her er det ikke visdomstenner og implantater, men osteoradionekrose, sinuskommunikasjon med komplikasjoner etter ekstraksjon og min favoritt: damen som fikk bitt av store deler av overleppen da hun skulle fjerne flott på bikkja. Visse ting prøver man bare én gang. Syntes kanskje det var litt unødvendig at Erasmus-studenten Block Mørland var først ute til å være undersøker, men litt morsomt er det jo å få i oppgave å dunke på det eksponerte beinet hos osteoradionekrosepas. så salen hører det gjennom mikrofonen.

Ellers er det fullt opp i helgene. Denne helgen tok jeg med meg en tysker og en skotte til Sächsiske Sveits der vi vandret i timesvis og spiste Apfelstrudel. Jeg så et norsk flagg i en bil og en mann med Bergans-sekk og ble glad inni meg.

I morgen skal vi fortsette på prosjekt "Hvordan bruke mest mulig tid på å lage en bittskinne til underkjeven", men først "Italienische Ländesparty". Yep, you heard right. FUN!

Emneord: Dresden, apfelstrudel, kirurgi, sächsiske sveits Av Kristine Block Mørland
Publisert 23. okt. 2012 15:11 - Sist endret 6. feb. 2020 11:37

Høres ut som du alt i alt har

Høres ut som du alt i alt har det bra, Kristine!
Og du får om ikke annet helt klart opplevd ting du ikke ville sett her på fakultetet!

Misunner deg ekte apfelstrudel ;)

hilsen
Henriette

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 13. nov. 2012 15:20

Her er det mye å oppleve, og

Her er det mye å oppleve, og delvis lærdom å ta med seg hjem også :)

Obligatorisk apfelstrudel ved besøk :)

Skrevet av: Kristine Block Mørland

anonym@webid.uio.no - 15. nov. 2012 11:38
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere