Endelig oppdatering fra Dublin!

På tide med en liten oppdatering fra meg også!

Nå har det gått en måned siden vi ankom regntunge Dublin, blogginnleggene har latt vente på seg, med andre ord! I løpet av den første måneden har vi levd et par uker i urban nomadestil, vi har vært skikkelige turister, vi har gjenopplevd de første dagene i klinikken a la 5.semester, og vi har endelig etablert oss så godt det går i ulike boformer for resten av oppholdet.

For å komprimere dette blogginnlegget noe kan jeg vel kort oppsummere den første måneden som helt fantastisk, jeg har møtt utrolig mange hyggelige mennesker, sett mange flotte sider av Dublin, reist litt rundt i omegn og sett litt turistattraksjoner, spist masse utrolig god mat, drukket deilig øl og whisky (man må jo representere som ekte viking) og observert en hel del på Dublin Dental University Hospital (heretter kalt DDUH).

Trinity College, også kjent som Univesity of Dublin ble etablert i 1593 etter modell fra Oxford og Cambridge, er Irlands eldste universitet og ett av "the Seven Ancient Universities of Britain". Campus i seg selv er en av Dublins største turistattraksjoner, og særlig da også det gamle biblioteket "The Book of Kells". Vi vasser i turister daglig, dette er ikke overraskende, for campus er som tatt ut fra en Harry Potter-film med sine gamle steinbygninger, porter og tårn. Jeg legger ved noen av blinkskuddene i dette innlegget.

( Gråvær er hverdagen - vårt flotte campus med spisesalen til høyre)

(Trinity College's Main Gate fra innisden - Også kjent for sin store blå klokke!)

Klassisk turist på campus!
                                        (Ekte turist, her med klokketårnet i bakgrunnen)

Jeg må også introdusere mine nye "partners in crime" her nede, Erasmusstudentene fra Karolinska Institutet i Stockholm, Viktoria og Hampus! Vi kommer meget godt overens, vi er like "touristy" alle sammen, og vi har naturlig nok meget like interesser og mål med oppholdet her nede. Jeg må få legge skylden på dem for at jeg nå har konvertert til det godt kjente språket "svorsk", eller "norswedish" som det kalles her nede. Vi har også vært en del sammen med to Erasmusstudenter fra universitetet i Leeds, Jacob og Bethan - vi var alle seks på helgetur til Cork for et par helger siden! Det er så langt bare positivt å si om alle jeg har møtt her nede, og klassen vår her nede er også veldig trivelig og inkluderende. Det er også verdt å merke seg at det nesten er like mange gutter som jenter her - der har vi noe å jobbe med!

(1. Første dag på ferdighetssenteret og endelig tilgang til internett! Viktoria og Hampus slår til!)
(2. Legg også merke til det praktiske klinikktøyet som bæres over det ellers så profesjonelle antrekket)

Rent skolemessig har det vært mye introduksjon og observasjon og en del rariteter å oppleve, vi har ikke hatt særlig mye pasientbehandling selv, og vi har jo selvfølgelig også strevd en del med Salud, vel å merke den eldre versjonen enn den vi er så heldige å få bruke i Oslo.

(Båser og uniter ble fornyet for ett år siden, fancy utstyr med andre ord! Og det beste: Hansker inni båsen!)

Det er verd å merke seg at kompositt selvfølgeligvis ikke benyttes like mye her nede som hjemme, og at produkt- og utstyrsutvalget er noe annerledes. Vi har jo et helt annet forhold til kompositten, naturlivis fordi vi ikke vet noe annet, og det er interessant å se hvordan de ulike materialene benyttes her nede til sammenlikning med valgene vi ville tatt hjemme. Amalgamkurs har vi også fått, og forhåpentligvis får vi sjansen til å benytte dette mystiske materialet. Spennende er jo det forbudte!

Som den turisten jeg er her nede tar jeg ekstremt mange bilder, og jeg vil dele et lite knippe her på bloggen etter hvert. Livet består jo like mye i det sosiale og ikke-faglige her nede, spesielt i begynnelsen vil jeg tro, så dette blir nok en god blanding og i en noe tilfeldig rekkefølge i dagene og ukene fremover!

(Hampus, Jacob, Viktoria, Bethan, Elaha, jeg tar selfien i motsol!)

Oppdateringer skal komme oftere, og da heller i kortere versjoner.
Kikk innom igjen!
Trine

Emneord: Dublin, Oppdatering, endelig, livet, travelt Av Trine Walberg Vingsnes
Publisert 6. apr. 2015 12:50 - Sist endret 6. feb. 2020 11:37

Fantastisk!

Høres helt fantastisk ut! Fortsett å nyte oppholdet!

Skrevet av: Kjersti Elisabeth Carlsen

anonym@webid.uio.no - 7. apr. 2015 08:34

Flotte bilder

Veldig fint å høre fra dere. Høres og ser ut som om dere har et fint og utbytterikt opphold. Er spent på å høre mer når dere kommer hjem. Kos dere

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 14. apr. 2015 20:24
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere