Livets glade dager

Over en måned har gått siden forrige blogginnlegg - og vi lever virkelig livets glade dager nede i Cape Town. Mange nye opplevelser og flere erfaringer rikere.

Siden sist har mange nye planer stått på agendaen, og vi har prøvd å utnytte hvert sekund før eksamensperioden kicket inn for fullt. Fra universitetet sin side har vi virkelig blitt tatt imot med åpne armer, og flere av instruktørene inviterte oss på en tradisjonell, afrikansk restaurant; Marcos Place. Her er det livemusikk og dansing i restauranten fra både ansatte og besøkende, og vi fikk for første gang smakt på krokodille!!

Marcos med instruktørene

Flere restaurantbesøk har det blitt, og vi koser oss masse:

Solnedgang på lokalrestauranten

Ingrid og Rikke har også gått flere fjellturer og prøvde seg denne gangen på en alternativ rute opp Table Mountain, hvor vi igjen ble møtt med fantastisk utsikt over byen.

På toppen av Table Mountain
Rikke og Ingrid på løpetur til Blaauberg

På samme måte som vi prøver å utnytte fritiden til det fulle er det fortsatt fullt kjør på klinikken. Mandager og fredager er faste dager i townshipen Gugulethu, der vi har blitt så glade i alle sekretærene og tannlegene på klinikken, og prøver å ta imot alle tips og triks vi kan få. Aleksander og Ingrid har også feiret bursdagene sine på klinikken med kake, taler, sang og dans. Vi kommer til å savne denne gjengen skikkelig!

Nye scrubs på Gugulethu

Loadsheddingen har eskalert til nye høyder og da noen av avdelingene på klinikken ikke har generator blir vi sittende med hodelykt for å gjennomføre behandlinger:

Endobehandling med hodelykt under loadshedding

Cape Town er også kjent for sine mange vingårder, og omsider fikk vi dratt på vingårder i Stellenboch og Franschhoek. Første vingård lå 45 minutter unna med bil. Der spiste  vi lunsj i hagen med masse frie dyr vandrende rundt oss. I påsken dro på en vin-trikk som tok oss fra vingård til vingård, noe som var litt av en opplevelse!

Esel på vingård

I løpet av påskeferien fikk vi besøk av både kjærester og gode venner! Vi fikk vist dem rundt, og vi tror de ble like glade i byen som vi er.

Vi tok dem blant annet med på rugbykamp, sunrise-tur til Lions Head, paragliding, Kapp det gode håp, Robben Island og haisafari for å nevne noe.

Soloppgang på Lions Head
Cellen til Nelson Mandela under hans opphold på Robben Island

Rokke på haisafari:-)

Etter tårevåte avskjeder var det på tide å komme seg tilbake på skolebenken, og vi fikk muligheten til å delta på tidenes opplevelse; Phelophepa Healtcare Train. Dette er et tog som kjører rundt i rurale områder og utfører ulike helsetjenester som tannbehandling, synsundersøkelser og psykologtimer til trengende pasienter. Tannbehandlingen koster 10ZAR (6kr) per behandling og består for det meste av akuttbehandlinger i form av ekstraksjoner, rens eller enkle fyllinger (les: fire fortannsfyllinger på 30 min). Dette var virkelig en opplevelse for livet og noe vi aldri kommer til å glemme. Ca. 120 pasienter om dagen og en voldsom takknemlighet gjorde dette til en av de beste opplevelsene vi har hatt! I tillegg var våre to veiledere ekstremt imøtekommende og faglig flinke - læringskurven ble veldig bratt under dette oppholdet.

Rikke og Jashan fløy etter mye frem og tilbake til Bloemfoentein (nærmeste flyplass til toget) mandag morgen, mens Ingrid og Aleksander kom tirsdag morgen pga. billettvansker. Vi bodde to og to på en liten lugar på toget, hadde fem uniter fordelt mellom oss. Alle måltider på toget ble laget av kokkestudenter, så det var luksusmat morgen til kveld hele uken!

Spent gjeng før Phelophepa-toget
Jashan utenfor hjemmet vårt denne uken
Unitene på toget
Ukas braai
Phelophepagjengen

Fredag ettermiddag stod hjemturen på trappene og vi ankom Cape Town samlet kl 20.30 på kvelden. Dagen etter våknet vi tidlig og klare for en dag med vinsmaking på vingården til ei venninne i klassen; Marais Family Wines. Her kjørte vi en truck fra vingård til vingård og fikk omvisning på vinkjelleren deres. Det ble en dag fylt med mye latter og moro, og vi er veldig takknemlige for at vi har blitt så godt tatt imot av gjengen i klassen.

Nye klassevenner

Vi storkoser oss fremdeles og prøver å balansere eksamensperioden med opplevelser så godt vi kan. Nå er det bare en liten måned igjen før vi vender snuten hjemover, noe som egentlig føles ganske vemodig. Oppholdet fortsetter å gå over all forventning, og vi er alle enige om at dette er det beste valget vi har tatt i løpet av studiet. Kos og klem fra Afrikabanden<3

Skrevet av Rikke Sverdrup, Ingrid Berget Øvre, Jashan Singh Kamboj og Aleksander Manoliki Bergan.

Publisert 27. apr. 2023 20:48 - Sist endret 26. mai 2023 15:01
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere