Livet som utvekslingsstudent på Tandhygenistutbildningen

Nå har jeg ankommet Karolinska Institutet som utvekslingsstudent. Dette er mitt første innlegg. Jeg vil skrive litt om forskjeller på utdanningsprogrammene ved Det odontologiske fakultet, Universitetet i Oslo (OD) og Karolinska Institutet (KI). Skriv gjerne en kommentar om det er noe du ønsker å vite!

Bås på akuttklinikken. Klinikkene har lignende båser som dette. Foto: ©OD, UiO/ Irmelina Nilsen.

Omvisning og introduksjon på Flemingsberg

Utdanning og forskning ved KI skjer på to campuser:  KI Campus Solna og KI Camus Flemingsberg (Tidligere: Huddinge).

Den første dagen fikk jeg en omvising på campus Flemingsberg hvor jeg skal være. Her var det mye spennende! Både treningsstudio, flere leseplasser, datarom, stort bibliotek og en liten student- bar. Jeg fikk også vite at studentene som skal bli enten tannlege (tandläkar) eller tannpleier (tandhygienist) har en studentorganisasjon som heter "Odontologiska Föreningen".

Jeg ble introdusert til de jeg skal ha mest kontakt med under oppholdet. I tillegg fikk jeg studieplanene for tannpleierne på det første, andre og tredje studieåret. Utvekslingsstudentene får velge det som er mest relevant for dem å følge på de ulike studieår. For meg ble det mye fra det andre og tredje studieåret.

Hvordan er undervisningen bygget opp?

På KI er det en toårig utdannelse for å få autorisasjon. Studentene har muligheten til å ta et påbyggende år etter dette for å få en bachelorgrad. De fleste som går i det tredje året, arbeider som tannpleiere i tillegg til å utdanne seg. Men høst 2019 har de planlagt å utvide utdannelsen sin til en treårig.

Det første året her på KI ligner nok en del på det vi har i Oslo. Men her utfører studentene en test(OSCE) i klinikken før de starter å behandle pasienter. Det er i tillegg lagt opp til vanlige teoretiske tester/tentamener.

På det andre året har studentene krav på hvor mange bedøvelser de skal sette. De setter bedøvelse for små områder (infiltrasjoner med anestesi), og lærer å sette anestesi for å bedøve et større område ("mandibulær blokk"). 

I fjerde semester får studentene sine første barnepasienter og skal ha fire forskjellige "typer": En 1- åring, førskolebarn, en med blandet tannsett og en ungdom. Studentene lærer da fissur-forsegling på modell med en assistent som kan hjelpe til. Fissur-forsegling innebærer at furene(fissurene) i tannen, fylles med et tannfarget plastmateriale. Men det er usikkert om de får utført en slik behandling i løpet av utdannelsen.

På det tredjeåret får studentene mer pedodonti (barnetannpleie) og litt vanskeligere "caser" i klinikken. Det er oftest da man kan få sjansen til å rekke en fissur-forsegling i praksis på klinikken.

Røntgenundersøkelser

Ved noen undersøkelser trenger tannpleieren/tannlegen å ta røntgenbilder av tennene eller(og) kjeven. De vanligste bildene er "bitewings" (BW) som kan gi informasjon om blant annet hull i tennene. Dersom man tar bilde av alle tennene i munnen så tar man en "fullstatus". For å få godkjent røntgenkurset sitt må studentene ta tre godkjente "fullstatuser" med BW på en hodemodell. Dette gjør man selvstendig og en lærer vil godkjenne arbeidet. På KI bruker man ikke fosforplater, men sensorplater til å ta røntgenbilder. Denne vil overføre røntgenbilde direkte til datamaskinen etter at du har tatt bilde. 

En rutinebeskrivelse for sensorplater. Foto: ©OD, UiO/ Irmelina Nilsen.
Fullstatusen ser slikt ut i systemet. Foto: ©OD, UiO/Irmelina Nilsen.

Klinikken og rutiner

Det er verd å merke seg er at den tidligste pasient timen her er 08:30! Utseende på klinikken her ligner på klinikken vår i Oslo. Barneklinikken har et mindre antall båser, men det er god plass mellom de.

Det pasientjournalsystemet de bruker her i klinikken, er "Opus". De bruker det litt annerledes enn det jeg lærte da jeg var i praksis, så da fikk jeg en gjennomgang av deres bruker måte. I "Opus" er pasientene kategorisert etter om de trenger tannpleie- eller tannlegebehandling. De er også kategorisert etter nivå (vanskelig/moderat/lett) og etter hva hoveddiagnosen er; for eksempel "periodontitt" eller "karies".

Det er viktig å sette seg godt inn i rutinene ved "røntgen"-opptak siden de er litt annerledes (spesielt ved barneavdelingen). Rutinene ved bruk av antibiotika i behandling skiller seg også fra det jeg kjenner til, så den skal jeg se nærmere på.

Stort fokus på samarbeidet mellom tannpleiere og tannleger

Det er laget et samarbeidsprosjekt mellom tannpleier- og tannlegestudenter på skolen der studentene deler på en pasient. Studentene setter opp en behandlingsplan sammen og samarbeider om timene som pasienten kalles inn på. Dette prosjektet synes jeg er kjempeflott! Da man bygger et godt forhold mellom studentene, og da kan begge studentene lære av hverandre. På instituttet merker man at forholdet mellom studentene er veldig godt og at alle elsker klinikktiden sin.

Kvalitetskravene på røntgen- avdelingen. Foto: ©OD, UiO/Irmelina Nilsen.

I Stockholm er det gratis tannhelsetjeneste frem til 23 års alder

Barn kalles for øvrig første gang inn til undersøkelse på tannklinikken når de er 1 år. Da er det tannpleieren som introduserer de til tannklinikken. Etter at barnet har fylt 3 år blir de innkalt til sin første time hos tannlegen. Alle barn får en ansvarlig tannlege som de får time hos hvert oddetalls-år. I mellom tiden er barnet på time hos tannpleieren, som kan ta kontakt med tannlegen hvis det er behov.

Fritiden min

Jeg var så heldig å ble kjørt med bil til Stockholm og fikk med meg en del av tingene mine. Det ble ett lite stopp på grensen for å handle- og en rask tur innom KFC på veien. Boplassen jeg fikk tildelt fra KI Housing var på Lidingö. Jeg er veldig fornøyd med området. Det er nært til bussen, butikken, korttoget og sentrum. Men det er et stykke unna skolen med reise-tid på ca. 1 time og 20 min. På fritiden min har jeg utforsket Stockholm og fikk besøkt skandinavias største shoppingsenter, "Mall of Scandinavia".

Det er ganske greie priser for å spise ute, så det har blitt litt asiatisk, italiensk og amerikansk mat på meg! (pluss billig øl til maten). Jeg har besøkt både "Sephora" (sminke og kosmetikk) og "Dunkin donuts" - steder jeg bare "måtte" besøke. Jeg har også vært innom "Hallwylska" -museet, et statlig historisk museum i hjertet av Stockholm, som har fri entrè. Der var det veldig vakkert!

Litt deilig italiensk mat på Corvina Enoteca. Foto: ©OD,UiO/Irmelina Nilsen.

Jeg håper på å kose meg videre og lære meg om hvilken forskning som blir gjort her på instituttet. Snart får jeg tilgang til "Opus" og kan behandle egne pasienter - så følg med på bloggen! Jeg har forresten allerede en idè om hva jeg vil inkludere i mitt neste innlegg - smitterutinene på fakultetet.

Emneord: Tannpleierutdanningen, Tannpleier, Tannpleierstudent, Utveksling, Stockholm, Karolinska institutet Av Irmelina Nilsen
Publisert 8. feb. 2018 21:16 - Sist endret 6. feb. 2020 11:37

Svært god og detaljert beskrivelse, Irmelina! Takk for din innsats for å dele. Det høres ut som du har fått med deg mye på kort tid.

Kjersti Elisabeth Carlsen - 9. feb. 2018 09:05

Takk for et veldig fint innlegg. Det var spennende å høre om dine opplevelser så langt, spesielt om samarbeidet mellom tannpleier- og tannlegestudentene. Lykke til videre i oppholdet!

Alix Young Vik - 9. feb. 2018 09:06

Så spennende å lese om dine erfaringer og opplevelser Irmelina. Det ser ut som du trives godt og koser deg på utveksling. Takk for et fint innlegg og lykke til videre med oppholdet i Stockholm! :)  

Sevil Konuskan - 9. feb. 2018 22:11

Dette ser veldig lærerikt ut Irmelina! Takk for fint innlegg, dette blir spennende:-)

Lykke til!

Anne Eikeland - 13. feb. 2018 13:27

Tusen takk for de fine kommentarene!

irmelinn@uio.no - 19. feb. 2018 13:59
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere