Swahilikurs og school check-up

Etter 6 timer med undervisning i Swahili, er vi nå ferdige med kurset. Vi har fått hver vår Swahili-bok, så nå er det bare å øve videre på egenhånd. Nå kan vi spørre "hvordan går det?", bestille en flaske vann i baren, og vi har lært litt tannhelserelaterte ord og uttrykk, som for eksempel mswaki som betyr tannbørste.

Swahililærer Siagi (Foto: Linn Irene Frengen, UiO/OD)

I løpet av de siste dagene har vi besøkt et offentlig sykehus her i Tanga. Bombo Regional Hospital består av flere avdelinger, og tannlegekontoret er en del av selve sykehuset. Personalet ønsket oss "warm welcome" flere ganger, og det virket som de synes det var stas å få besøk av tannpleierstudenter fra Norge.

Klinikksjefen visste hva tannpleiere var, men i Tanzania finnes det ingen.Tannhelseteamet bestod av fire tannleger, en tannhelsesekretær og en tanntekniker. De virket kunnskapsrike og flinke, men de fortalte oss at klinikken manglet penger og utstyr til å gi pasientene riktig behandling.

Går ikke ofte til tannlegen

I Tanzania har barna rett på gratis tannbehandling til de er fem år. Etter det må foreldrene betale selv. I Norge får man jevlige innkallelse til tannbehandling selv om tannhelsa kan være i den skjønneste orden. I Tanzania drar man til tannlegen kun når man har vondt. Klinikksjefen fortalte at de fleste kvier seg for å oppsøke tannlegen, selv når de har smerter, fordi de er redde for selve tannbehandlingen.

Bombo Regional Hospital i Tanga (Foto: Linn Irene Frengen, UiO/OD)

Dental unit (Foto: Linn Irene Frengen, UiO /OD)

På skolebesøk

På torsdag reiste vi til en skole i Tanga for å observere sykepleierstudentene som skulle utføre helsesjekk på skolebarna. På avstand hørte vi barnesang og latter fra klasserommene. Skolebygget var et gammelt murbygg uten verken vinduer eller dører, og det fantes ingen lekestativer i skolegården.

Tolken vår introduserte oss for en av klassene. Klasserommene var fuktige og varme og barna satt tett i tett på tepper rett på sementgulvet. Barna kikket med store øyne på oss. Noen smilte, andre var sjenerte og noen ropte "mambo" og "habari" til oss, som er "Hvordan har du det" på Swahili. En av de eldste elevene hamret med ei jernstang på en gammel bilfelg for å varsle friminutt, og plutselig var skolegårdet fylt av flere hundre barn i hvite og blå skoleuniformer. I Tanzania er skolene ofte overfylte og det er vanligvis rundt 100 barn i hver klasse. På denne barneskolen er det omtrent 1020 barn.

Utgjør en forskjell

Rektor hadde allerede plukket ut noen av barna med helseplager eller smerter til helsesjekken. Sykepleierstudentene stilte spørsmål på swahili, og brukte tolk for å forstå hva barna svarte. Noen av barna drakk bare tre av ni anbefalte kopper med vann hver dag. Det var også noen som bare spiste ett eller to måltider per dag. Sopp på huden og i hodebunnen er veldig vanlig hos barna i Tanga. Dette kommer av dårlig personlig hygiene, fuktighet, og at flere barn ofte sover i samme seng om natten. Mange av barna hadde vondt i tennene. Og selv om vi bare skulle observere, ble det til at vi tok oss av selve tannundersøkelsen på de barna som ble intervjuet. Vi fikk se nedkarierte tenner, en tann med fraktur helt inn til nerven og slimhinneforandringer. Mange av barna hadde gått med disse plagene over flere måneder uten å ha fått hjelp.

Foto: Linn Irene Frengen
Foto: Linn Irene Frengen, UiO/OD

Ubuyu lages av en type fruktfrø som dekkes av et lag med sukker, chilli og rød konditorfarge. Mange av barna får penger fra foreldrene for å kjøpe søtsaker framfor å ha med mat på skolen. Saftposer og ubuyu selges i skolegården er veldig billig.

Vi sitter igjen med mange sterke inntrykk, og det er godt å vite at vi nå skal bidra til å gjøre en forskjell her nede.

Linn Irene og Anne-Marie

Emneord: swahili, Tanga, Tanzania, Tannpleier Av Linn Irene Frengen, Anne-Marie Hovland Moe
Publisert 10. mars 2017 18:00 - Sist endret 6. feb. 2020 11:38

Det er så levende fortalt og også sterkt å lese om opplevelsene!

Kjersti Elisabeth Carlsen - 10. mars 2017 16:32

Hei Linn Irene og Anne-Marie. Flott blogginnlegg - for en opplevelse dere får!

Alix Young Vik - 14. mars 2017 09:10
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere