PACS-FAQ - Ofte stillte spørsmål

  1. Hva brukes denne FAQen til?
     
  2. Hvor finner jeg svarene på det meste jeg lurer på?
     
  3. Hvem er min lokale PACS-superbruker?
     
  4. Hva er den vanligste feilen ved skanning?
     
  5. Bestilling fra Salud kommer ikke frem på worklisten ved skanneren
     
  6. Bilder er sendt fra skanneren men kommer ikke opp i PACS-vieweren
     
  7. Helstatus (eller annen henging) kommer ikke opp i PACS-vieweren
     
  8. Det kommer ikke opp noen pasient når jeg åpner PACS-vieweren fra Salud
     
  9. Hvordan kan man få ut bilder til bruk i undervisning og forskning?
     
  10. Hva er PACS-vieweren?
     
  11. Hva er radiografstasjonen
     
  12. Bildene i fullstatus er rotet til av tekst
     
  13. Jeg skal ta flere intraorale bilder, hvor mange bestillinger må jeg sende?



    Go to top

1. Hva brukes denne FAQen til?
Her skal det stå svar på ofte stillte spørsmål

Go to top

2. Hvor finner jeg svarene på det meste jeg lurer på?
På fakultetets PACS-sider kan du lete etter svarene i forklaringene der. Se på http://www.odont.uio.no/it/pacs

Go to top

3. Hvem er min lokale PACS-superbruker?
Navneliste for superbrukere finner du på PACS-hovedsiden: http://www.odont.uio.no/it/pacs

Go to top

4. Hva er den vanligste feilen ved skanning?
At worklisten ikke brukes etter hvert skannet bilde. For at hvert bilde skal få korrekte pasientdata og riktig undersøkelseskode, er det helt nødvendig å bruke worklisten riktig.

Go to top

5. Bestilling fra Salud kommer ikke frem på worklisten ved skanneren
Som regel skyldes dette at det mangler dato eller riktig dato i bestillingen på grunn av en teknisk feil i Salud (Dette vil bli rettet så snart som mulig.). Det er to løsninger du bør forsøke:

1) Rett opp datoen i bestillingen fra Salud og lagre bestillingen på nytt 2) Få hjelp av din lokale PACS-superbruker med å rette opp feilen på radiografstasjonen

Nr 1 funker ikke alltid

Go to top

6. Bilder er sendt fra skanneren men kommer ikke opp i PACS-vieweren
Det er to hovedårsaker:

1) Bildene er sendt til feil pasient. Du må da ta kontakt med din lokale PACS-superbruker og be henne om å hjelpe deg å flytte bildene til rett pasient

2) Feil bruk av worklist. Det ble ikke valgt riktig linje i worklist etter hvert bilde som ble skannet. Be din lokale PACS-superbruker om å rette opp feilen for deg.

Go to top

7. Helstatus (eller annen henging) kommer ikke opp i PACS-vieweren
Når du åpner en røntgenundersøkelse fra Salud, vil den ikke komme opp riktig oppsatt før du trykker på søkeknappen i PACS-vieweren og åpner den aktuelle undersøkelsen der.

Go to top

8. Det kommer ikke opp noen pasient når jeg åpner PACS-vieweren fra Salud
Pasienten er ikke valgt riktig i Salud. Gå inn på pasientens journal → Radiology → trykk på X-rays-knappen i vinduet der

Go to top

9. Hvordan kan man få ut bilder til bruk i undervisning og forskning?
For enkeltbilder ta kontakt med din lokale PACS-superbruker. Skal du ha ut en helstatus eller liknende, send en mail til pacs-drift@odont.uio.no med de nødvendige opplysningene for å finne statusen.

Nødvendige opplysninger: * pasientens/pasientenes navn og fødselsdato * type og tidspunkt bildet/bildene er tatt

Go to top

10. Hva er PACS-vieweren?
PACS-vieweren er den delen av PACS-systemet som gjør det mulig å se bildene på skjermene i båsene og på skjermer andre steder der man er logget inn i Salud. Til daglig bruker vi vel også uttrykket PACS-viewer om den skjermen man ser bildet på.

Go to top

11. Hva er radiografstasjonen
Radiografstasjonene er de PACS-PC-ene som har dobbelskjerm, og som står rundt på klinikkene. Det er én eller to slike på hver avdeling. Disse stasjonene virker på samme måten som PACS-vieweren, men på radiografstasjonen kan superbrukerne lagre endringer (de endringer som bare superbrukerne har tilgang til å utføre). I tillegg kan superbrukerne der utføre administrasjonsoppgaver som for eksempel feilretting og permanent henging av bilder i rutenett. (Fra april 2008 blir antallet radiografstasjoner redusert til én i hver etasje.)

Go to top

12. Bildene i fullstatus er rotet til av tekst
Anonymiser visningen, så forsvinner teksten. Fremgangsmåte: - klikk på meny "Visning" - velg "Bildeinformasjon" og "Anonymisert"

Go to top

13. Jeg skal ta flere intraorale bilder, hvor mange bestillinger må jeg sende?
Du trenger kun å sende en bestilling på IO-bilder. Skann inn alle bildene dine og send de til slutt til PACSet. Skal du ta flere bilder etter at bildene er sendt inn må du bestille en ny undersøkelse.

Go to top

 

Publisert 6. okt. 2010 21:16 - Sist endret 23. mars 2011 09:57