Protokoll 22.11.23

DELTAKERE: Hans Jacob Rønold (studiedekan, leder), Tone Røtnes (konstituert avdelingsleder BA 1.-6. sem), Ingvild J. Brusevold (semesterutvalgsleder MA 9./10. sem), Trude Handal (semesterutvalgsleder MA 7./8. sem), Hanna Tiainen (semesterutvalgsleder MA 5./6. sem), Hilde K. Galtung (modulleder MA modul 2), Jan Eirik Ellingsen (visedekan SPES), Tamara Taszity (studentrepresentant BA), Erik von Hafenbrädl (studentrepresentant MA) og Nina M. Soelberg Johnsen (studiekonsulent, fung. sekretær).

FORFALL: Kristin B. Hansen (seksjonssjef studier, sekretær), Sara Honarmandi (studentrepresentant MA), Torill G. Arntsen (kandidatrepresentant SPES). 

Professor Håvard J. Haugen møtte under sak 38/23 og dekan Tiril Willumsen under Eventuelt.

STED: Møterom 312/zoom

 

Godkjenning av innkalling og tillegg til Eventuelt.
Alle vedlegg ligger lenket opp fra sakslista.

DISKUSJONSSAKER

PSS-SAK 38/23

Multiple choice test (MCQ) på kliniske semestre, odontologi: Gjeninnføre?

Håvard J. Haugen presenterte saken; vedlegg presentasjon og svar på spørreundersøkelse.

Testene ble avholdt i Fronter i perioden 2014 - 2019. Motivasjonen for å innføre MCQ-testene var å bedre læringspotensialet hos studentene. Mange leste kun til eksamen og fikk ikke med seg det essensielle. Testene omfattet også pensum fra tidligere semestre, og ble litt lengre for hvert semester (fra 30 spørsmål i 5. semester til 55 i 10.). Studentene kunne ta testen så mange ganger de ønsket. Det ble krevd 70 % riktige svar for å bestå. Testen skulle ikke være en ekstra eksamen. Erfaringen var at vanskelighetsgraden traff bra, og det var nyttig for studentene som en pekepinn på hvordan de lå an. 

Spørsmål om hvorfor ikke dette ble videreført etter 2019. Håvard sa at det hadde sammenheng med endringer i læringsplattform og stab. Canvas kom som erstatning for Fronter, og personen som bisto fra administrativ side sluttet - denne stillingen er ikke erstattet. Det kreves ressurser for å sette opp og sende ut testene. 

PSS er positiv til å gjeninnføre testene. De har effekt for studentenes læring. Undervisningen blir også kvalitetssikret, det er en gjensidig kalibrering her. Erik meldte at OSU kunne tenke seg test ca 3 uker før eksamen. Pensum må være gjennomgått, og da får man en bra referanse for nivå, og nytte i forberedelsen til eksamen. Studenter som scorer lavt bør oppfordres til å søke veiledning. Håvard mener at Canvas vil kunne fungere bra for testene. Trolig kan det også i Canvas gis score på ulike fagområder, ikke kun totalscore. 

Konklusjon (Jacob): Vi vurderer om det er mulig å gjeninnføre MCQ-tester. Dette må vurderes i forhold til tids-/ressursbruk og kostnader.

ORIENTERINGSSAKER

PSS-SAK 31/23

Emnerapporter fra midtsemesterevalueringer H23

Spørsmål om hvordan midtsemesterevalueringene følges opp. Bachelorprogrammet har klare rutiner, tar kontakt med involverte parter og passer på å gi tilbakemelding til kullet. Ofte blir samme forhold tatt opp mange ganger og i ulike fora. Kontaktutvalget har ikke hatt møter i høst. Disse bør gjeninnføres, bra forum for å løse små, praktiske forhold. Ingvild presiserte at alle kommentarer som kommer i midtsemesterevalueringene blir lest, selv om ikke alle vises fram. Her kan det være ganske personlige tilbakemeldinger. Erik foreslo at fagavdelingene på neste midtsemesterevaluering forteller hva som er gjort med innspillene fra forrige. Jacob sa at instituttleder bør følge opp midtsemesterevalueringene i fagledermøtet. 

PSS-SAK 32/23

Modul- og semesterutvalgsmøter H23

Ikke noe å tilføye til referatene fra BA og MA. Jan Eirik fortalte at SUSp har behandlet søknadene om opptak til spesialistutdanningen H24. Søknadene skal innom NOS i desember, før endelig, formell godkjenning av PSS. Mange og gode søkere.

PSS-SAK 33/23

Internasjonalisering: Inn- og utreisende V2024

Tatt til etterretning. I tillegg kommer det to innreisende til IOB og en til biomaterialer.

PSS-SAK 34/23

Tydeliggjøring av følgende på emnesiden OD3200 under obligatorisk undervisning - Propedeutisk prøve i endodonti - OD3200 – Odontologistudiet, 6. semester – Universitetet i Oslo (uio.no):
- «Studenter som gjeninntrer i emnet OD3200 etter permisjon, må gjennomføre kurset i endodonti på nytt dersom det er 6 måneder eller mer siden kurset sist ble gjennomført.» 
- «2. forsøk gjennomføres som en konte i august. Det gis mulighet for en økts øvelse før 2. forsøk uken før forsøket. Tidspunkt for økten avtales med leder av Ferdighetssenteret.»

Tatt til etterretning. Trude sa at tidligere kunne studentene ta testen til de klarte den, det var ikke satt noen begrensninger.

PSS-SAK 35/23

Evalueringsform klinisk praksis V2024 for kull H19 odont på emnet OD5200:
Obligatorisk arbeidskrav i klinisk praksis: Endring av evalueringsform i 10. semester våren 2024

Tatt til etterretning. Jacob sa at denne evalueringsformen vil være en prøveordning for våren 2024, og vil bli evaluert i etterkant.

PSS-SAK 36/23

OD:DigiPed - status

Jacob orienterte. Alle andre fakulteter har etablert egne sentre for digitalisering av undervisning / alternative undervisningsformer. OD har etablert en prosjektgruppe som består av Leif E. Jensen (leder). Fredrik Haugen Pedersen og Lars Fredrik Gjølstad. Det vurderes bl.a. hvordan KI kan brukes i undervisningen, "flipped classroom" og videoer. Mange prosedyrer kan egne seg å vise på video. Eldre undervisningsmateriale skal oppdateres og nytt lages. Ønske om å engasjere studenter inn i prosjektet. Det bør informeres mer om dette utad, lite kjent nå.

PSS-SAK 37/23

Referat fra Nasjonalt fagrådsmøte for odontologiske fag 1/11-23 

Dette er et halvårlig møte for alle odontologirelaterte utdanninger i Norge, og tema er bl.a. samkjøring og koordinering av undervisning og eksamener. Jacob refererte. Praktisk/klinisk eksamen ble drøftet på møtet. Eventuelt opphør av utdanning av tannteknikere i Norge var et annet tema. OsloMet utdanner få, og det koster mye. Ofte kommer teknikere fra utlandet til jobbene i Norge, og de som er utdannet her har problem med å få jobb. På den annen side vil man miste kunnskap og kvalitet om utdanningen ikke lenger er mulig å ta i Norge.

Det jobbes også mot å ha felles eksamener, men det er ingen snarlig løsning her. Ulike programplaner, Bergen jobber nå med ny plan, og Tromsø må i tilfelle legge om utdanningen.

PSS-SAK 22/93

Etablering av emner – v/ studiedekanen

Jacob orienterte. Universitetene tjener penger på produserte studiepoeng og grader. Flere fakulteter lager nye studieprogram, og OD bør vurdere dette. Kan spesialistutdanningen etableres som et internasjonalt studieprogram? Det vil forutsette finansiering av KD, studieavgift eller ved opptjente studiepoeng. Studieprogram i biomaterialer for utenlandske studenter vurderes. Som ledd i revisjon av programplanen for masterstudiet, må det beregnes studiepoeng for de enkelte fagområder og sammenligne disse. Bachelorstudiet gjorde denne jobben da deres programplan ble revidert. Bærekraftemne i tannpleie skal etableres fra høsten 2024, jf. sak 21/23 i PSS.

PSS-SAK 39/23

Forslag til møtedatoer V2024:
24/1, 20/3 og 5/6

Datoene er OK - tatt til etterretning.

EVENTUELT

Tiril presenterte et forslag til samarbeid med Psykologisk institutt om behandling av pasienter med spesielle behov, større psykiske utfordringer. Studentene kan drøfte caser og lære av hverandre. Instituttleder ved Psykologisk institutt er positiv til dette. Forslag er et felles seminar, utg.pkt. 3 timer, med caser, pilot våren 2024. 

PSS er positive til et samarbeid som skissert her. 

 

Møtet ble avsluttet kl. 14.30.

Publisert 5. jan. 2024 13:24 - Sist endret 5. jan. 2024 13:24